Everything For Some - Identity

Everything For Some - Identity

Label : Casket Records | Archiveer onder metalcore

Evil Dr. Smith : De Britse metalcore draait sinds de successen van Stamping Ground en Raging Speedhorn weer leuk mee in dit crossoverwereldje. Een hardcore-attitude met metal agressie is een vondst dat breed wordt opgepikt en talloze bands bedienen zich er nu van. Een van die vele bandjes die sinds het nieuwe millennium het daglicht heeft gezien is dit Everything For Some uit het de stad Andover, North West Hamshire. Ook deze jongens zijn boos, heel erg boos, en uiten dat op hun tweede langspeler (mwoah… een kleine 35 minuutjes) in woest brullende en krijsende vocalen (door een niet erg toepasselijk genaamde gozer, ene Chicken), razende downtuned riffs en moddervette moshgrooves. Een enkel akoestisch rustmoment is slechts het excuus om de spanningsopbouw naar de volgende woede uitbarsting in te leiden. Je kent het procedé wel: een akoestisch gitaartje met dreigend ingehouden, cleane zang, om vervolgens via een repetitieve, elektrische gitaarakkoord met invallend staccato drumwerk dat steeds harder gaat (crescendo) te werken naar de muzikale cliffhanger en *BOEM!*: daar is de volgende metalcore explosie weer. Het klinkt sarcastisch en zo is het ook bedoeld.

Maar ook al is dit al dertigduizend keer eerder gedaan, toch komen deze jongens ermee weg. Simpelweg omdat de agressie als een overtuigende uppercut je knock-out slaat, de riff-o-rama gewoon lekker wegluistert en de productie van Mark Mynett (van Kill II This) smakelijk transparant en direct is. Wel amusant dat ook EFS, overeenkomstig met hun wat zwaardere en meer groovende stijlgenoten van Raging Speedhorn, dwepen met invloeden van bands die werkelijk totaal niet terug te vinden zijn. Dat zij Will Haven, Helmet, Rage Against The Machine en desnoods The Exploited in hun platenkast hebben staan, valt met een beetje fantasie nog terug te voeren op hun sound. Vooral Will Haven is een weggever en daarbij zal Chicken zeker niet onbekend zijn met het debuutalbum van RATM, daar hij net zo kan lopen vloeken en tieren als meneer De La Rocha. Maar waarom wij zo nodig moeten weten dat ze ook zo gecharmeerd zijn van 70s hardrockers Grand Funk Railroad is mij een amusant raadsel. Afijn, daar zal de gemiddelde liefhebber van dit genre toch geen boodschap aan hebben en breekt lustig zijn ledematen tijdens de wilde capriolen in de kolkende pit die EFS vast in de lokale concertzalen zal genereren. EFS is gewoon lekkere no-nonsense moderne metalcore, niks meer, niks minder.