Beyond Twilight - For The Love Of Art And The Making

Label : Massacre | Archiveer onder prog / sympho metal

Fons : Het debuut uit 2001, 'The Devil's Hall Of Fame' was destijds een enorme klapper en zette Beyond Twilight in no time op de metal landkaart. Met een perfecte mix van progressieve metal en donkere Black Sabbath-achtige hardrock, gecombineerd met Jorn Lande's fabelachtig zangwerk werd dit album een nauwelijks te overtreffen klassieker. Opvolger 'Section X' was wederom een sterk wekstuk, met ditmaal Kelly Sundown Carpenter als zanger, maar het album had toch lang niet de impact die het debuut wel had.

Eind april verschijnt 'For The Love Of Art And The Making', het derde werkje van Beyond Twilight. Toetsenist en bandleider Finn Zierler ondernam een reis door zijn brein op zoek naar nieuw songmateriaal, en ging daarbij dit keer diep, heel diep. Hij kwam terug met slecht één compositie, een adembenemende compositie van 38 minuten onderverdeeld in 43 stukken, die qua lengte variëren van acht seconden tot ruim twee minuten. Muzikaal voortdurend laverend tussen progrock, vette metal, theater, klassieke muziek doorweekt met koorzang en gebruik makend van allerhande speciale effecten.
In de biografie wordt gesproken van een muzikale puzzel, die stukje bij beetje zijn geheimen prijsgeeft.
Nou kan ik u zeggen dat ik, na een stuk of zes draaibeurten er nog steeds geen touw aan kan vastknopen, en ik heb dan ook geen idee wat Zierler wilde bereiken met dit album. Ik hoor heus wel dat er bij tijd en wijlen briljant wordt gemusiceerd, nieuwe zanger Bjorn Jansson is met zijn Ray Alder (Fates Warning) achtig stemgeluid een heuse topper, maar het album blijft chaotisch en vooral fragmentarisch overkomen. Persoonlijk had ik al deze ideeën liever terug gezien in een aantal echte goed gestructureerde composities met kop en staart. Nu lijkt de cd in mijn optiek meer op een soort van (vrij kort) promotiealbum van Zierler, waarop hij zijn veelzijdigheid etaleert.

Misschien mis ik gewoon de intelligentie om een album als dit op te gegrijpen en te appreciÎren. Misschien dat ook mijn gevoel voor progressivisme uiteindelijk een grens heeft bereikt, die het niet toelaat om dit album op zijn juiste waarde te schatten. Ik weet het niet. Een punt geven doe ik dan ook niet. Ik laat ieder voor zich uitmaken wat hij of zij er van vindt, dan kunnen we er later met zijn allen nog eens over discussiÎren. En misschien is dat wel precies wat Zierler met 'For The Love Of Art And The Making' voor ogen had…