Aeternus - Hexaeon

Aeternus - Hexaeon

Label : Dark Essence Records | Archiveer onder black/pagan metal

Tormentor Erich : We hebben drie jaren moeten wachten op de nieuwe Aeternus schijf, en nu hij er eindelijk is blijkt dat het schijfje slechts 33 minuten duurt. En geloof het of niet, het kan me niets schelen. Want ik heb liever een album zoals dit waarvan elke minuut het luisteren dubbel en dwars waard is, als zo'n draak van een cd die veel te lang duurt.

Aeternus heeft het voor elkaar gebokst op dit 'Hexaeon'. Ze hebben progressie geboekt, ze zijn nog steeds innovatief bezig en ze hebben de roots niet verloochend. Een knappe prestatie! 'Hexaeon klinkt zoals Aeternus altijd al klonk, maar toch is het weer allemaal anders. Eigenlijk komt op dit album ieder facet van Aeternus voorbij: snel en strak ('In The 3rd Dwells Oblivion'), mid tempo met veel variatie ('What I Crave') of een mooie mix van beiden ('Christbait'). Maar er is meer. Zo is 'The 9th Revolution' wel heel erg spacy, de vocalen van Ares zijn door de mangel gehaald in o.a. 'Godhead Charlatan' en het bijna akoestische maar o zo dreigende titelnummer is een vreemde eend in de bijt, maar toch past het weer in de sfeer van het album. De sfeer is trouwens weer lekker donker en bedrukkend en mede door vele kleine effecten ook nog eens spannend. 'Hexaeon' is geen hapklare brok, maar als je er even voor gaat zitten wordt het album met iedere luisterbeurt sterker. Voeg bij dit alles wederom goed gitaarwerk en hele sterke drums van Erik en het moge duidelijk zijn: 'Hexaeon' is een aanrader voor iedereen die niet terugschrikt van een sterk en donker metal album.