Kampfar - Kvass

Kampfar - Kvass

Label : Napalm Records | Archiveer onder black/pagan metal

Vera : De zeven magere jaren zijn voorbij voor Kampfar! Sinds de release van 'Fra Underverdenen' in 1999 stond de band namelijk lange tijd op non-actief. Pas toen zanger en opperviking Dolk de band Gruesome vervoegde en bassist Jon leerde kennen was er terug hoop voor de Noorse viking black metal band. Toen in de zomer van 2003 ook nog een drummer gevonden werd (Il13) kon er gewerkt worden aan nieuwe nummers en trad Kampfar voor het eerst op. Sindsdien is de bal aan het rollen gegaan en in november 2005 was de band klaar om de Silvertone Studio in Gamle Fredrikstad in te gaan en dit nieuwe album 'Kvass' op te nemen met producer Rune Jorgensen.

'Kvass' bevat zes lange nummers van zes tot tien minuten lang en luistert weg als een coherent geheel dat je meevoert op een boeiende reis langs de schoonheid van de natuur (grimmig en koud, maar adembenemend), folklore en mythen. Laat je meevoeren door de epische, galmende gitaarlijnen in 'Til Siste Mann' die plots van een heidense schoonheid zijn. De schreeuwerige black metal stem van Dolk is alom aanwezig, de koorzang op de achtergrond schept enige grandeur en de vlammende gitaren zorgen voor de stuwende kracht in de lange composities. In 'Ildverden' komt zelfs een stukje In The Woods voorbij, de landgenoten die er tevens in sloegen om de betovering van de Noorse natuur in symfonieën om te zetten. Slechts één nummer is in het Engels gezongen ('Ravenheart'), de vijf anderen zijn in het Noors. De balans tussen ijselijke riffs, folklore en mythen en ruwe pagan black metal vormt op dit album een prima luistersensatie. De overgangen van slepende passages naar een hoger tempo maken dat je geboeid blijft luisteren. Kampfar concentreert zich namelijk niet op snelheid, maar op expressie en inhoud. Daardoor zijn ze amper te vergelijken met een andere band en markeert dit 'Kvass' een sterke revanche van een band die zijn plaats in de black metal scene dubbel en dik verdient.

2006 wordt een goed jaar voor Kampfar. Ook hun oudere werken worden begin mei terug uitgebracht. Het betreft hier 'Mellom Skogkledde Aaser' uit 1997 en 'Fra Underverdenen' uit 1999 waar je als bonus de mini cd 'Norse' bij krijgt. Bovendien heeft Kampfar zopas een uitgebreide Europese tournee achter de rug. Welkom terug!