Sonata Arctica - For The Sake Of Revenge

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: DVD/Video

Patrick : Sonata Arctica behoeft natuurlijk geen enkele introductie. De ijskoningen spelen power metal van de bovenste plank en de meest recente cd 'Reckoning Night' heeft schare fans tot gigantische proporties doen groeien. Na vier studio albums, ik tel voor het gemak al die mini cd's en de live cd maar even niet mee, was het tijd voor een DVD. 'For The Sake Of Revenge' werd op 5 februari 2005 opgenomen in Tokyo (Japan) tijdens de 'Reckoning Night World Tour'. Er zijn minimaal vier camera's voor gebruikt en het geluid is zelfs in Dolby 5.1.

De DVD opent met een erg fraaie animatie waarna je de keus hebt om of het hele concert of een specifiek nummer te bekijken. Daarbij heb je de keus om sec de live registratie te bekijken en beluisteren of bij de nummers een toelichting van de band, helaas alleen in het Fins, te horen. Natuurlijk bevat de DVD ook wat extra's, waarin je de biografie van de bandleden, de discografie en 'The Men Of The North In The Land Of The Rising Sun' kunt bekijken. Het is een reisverslag van de trip naar en de aankomst in Japan, allerlei nonsens die de heren uithalen tijdens hun verblijf en voor en na de show in Japan. Een erg compleet geheel dus.

Voor diegene die Sonata Arctica het afgelopen jaar live aan het werk hebben gezien, zal de setlist niet echt een verrassing zijn. Recentere songs als 'Don't Say A Word' en 'Misplaced' worden afgewisseld met vroeg werk als '8th Commandment' en 'Replica'. Maar ook 'The End Of This Chapter' (een gedeelte althans), 'My Land' en 'Kingdom For A Heart' komen voorbij in het lijstje van negentien nummers. Het blijft een indrukwekkend lijstje songs, maar wel een die redelijk voorspelbaar is. En dat geldt ook voor de babbels die Tony tussendoor doet. Daar waar ik Tony live ken als een entertainer die het publiek bij van alles en nog wat betrekt, doet hij dat tijdens de show in Tokyo nauwelijks. Pas in de toegift gaat Tony echt wat spelen met het publiek. Natuurlijk praat hij wat met het publiek, maakt hij zijn standaard grap voor 'Victoria's Secret' ("Are you ready for some underwear music?”), maar echt spontaan en enthousiast komt het deze keer niet over. Zijn opmerking "Shut the fuck up. I need to sing in silence.” zal vast ook ludiek bedoeld zijn, maar veel publiek had het ongetwijfeld niet van hem gepikt. De Japanners doen echter braaf wat er van hen gevraagd wordt en feesten ongestoord verder door met hun handen in de lucht te zwaaien. De andere heren doen wat er van hen verwacht wordt en: op en top professionalisme dat uitpakt in een enorme strakke uitvoering. Marko en Tommy zetten een gedegen ritme sectie neer, Jani speelt zijn zes snaren zeer solide en komt als enthousiaste van het stel over. Henrik komt niet veel verder dan aan de zijkant van het podium zijn stukje opvoeren en zijn aanwezigheid valt pas op als hij zijn mobiele keyboard op het podium aan gruzelementen smijt. Op de uitvoering valt echt helemaal niets aan te merken, maar iets meer bezieling en beleving had geen kwaad gekund.

Als ik naar een live DVD kijk en luister, hoor ik graag het publiek. En niet alleen aan het einde van een nummer als het verplichte applaus dient te klinken. En dat is iets wat ik mis op 'For The Sake Of Revenge'. De mix is dusdanig afgesteld dat het publiek wel heel erg naar de achtergrond is gewerkt. Eindresultaat is een zeer gelikte, gladde sound die erg goed overkomt, maar nauwelijks de sfeer van een live show weggeeft. Het publiek dat volledig uit zijn dak gaat is alleen te horen vlak voordat Jani een solo weggeeft of als Tony om wat respons vraagt en het publiek wat laat meezingen (begin van 'My Land') En dat vind ik persoonlijk een gemis! Ondanks het gemis van een echt live gevoel is 'For The Sake Of Revenge' een prima DVD die perfect de shows van Sonata Arctica van het afgelopen jaar weergeeft. De DVD zit vol herkenning en zal de fans van de ijskoningen van de power metal zeker de nodige uurtjes plezier geven.

Tracklist
Intro (Prelude For Reckoning)
Misplaced