Stormwarrior - Stormwarrior

Stormwarrior - Stormwarrior

Label : Remedy Records | Archiveer onder

Horst : We schrijven 1986. Ik zat lekker een avondje weg te zuipen in de lokale Hardrock bar toen er een maat van mij binnen kwam met een teepje in den binnenzak. 'Wat heb je nou weer meegenomen', vroeg ik, beneveld als ik op dat moment was. 'Wacht maar af, dit ga jij helemaal te gek vinden', was het antwoord. 'Pfff, 't zal mij benieuwen, hoe heten die klanten eigenlijk?' 'Helloween, een nieuwe Duitse band…'.

Vervolgens viel ik bijna van mijn kruk, en was op slag nuchter. Wat was dit? Dit had ik nog nooit gehoord. 'Walls Of Jericho'? 'Ride The Sky'? 'Guardians'? 'Heavy Metal Is The Law'? 'How Many Tears'? Snelheid, melodie en brute kracht samengebald in één vette vuistslag in het gelaat, en versuft bleef ik achter, mezelf afvragend wat er zojuist gebeurt was. De volgende dag wist ik dan ook niet hoe snel ik me bij de lokale platenspeciaalzaak moest vervoegen om dit kleinood tot de mijne te maken, en tot op de dag van vandaag heb ik daar geen spijt van gehad, sterker nog, in mijn persoonlijke top 100 staat deze plaat akelig hoog.

We schrijven inmiddels 2002. Ik ben op weg naar Eindhoven om de Dynamo Open Air pre-party bij te wonen, en om te lange reis te veraangenamen heb ik maar wat nieuw binnengekomen CD's meegenomen om onderweg aan de luistertest te onderwerpen. Eens kijken, wat hebben we hier…Stormwarrior…een Duits bandje…met als hoes een bekettingde Noorman look-a-like op een motief van dode mannen op een middeleeuws slagveld…lijkt me echt iets voor collega Ferdi…nou, effe luisteren dan maar…

En nog geen drie tellen later waan ik me weer terug in diezelfde kroeg 16 jaar geleden…Krijg nou toch de pest, dit lijkt 'Walls Of Jericho' deel twee wel!!! Precies dezelfde sound, de nummers zijn exact hetzelfde geschreven, muzikaal exact hetzelfde uitgevoerd, en om het af te maken staat de Helloween classic 'Heavy Metal Is The Law' er ook nog eens op, in precies dezelfde nep live uitvoering als het origineel. Voeg daar aan toe dat de plaat geproduceerd is door ene Kai Hansen, die daarbij nog eens gezellig een moppie meezingt op 'Chains Of Slavery' en (alweer) 'Heavy Metal Is The Law', Helloween bassist Markus Grosskopf plukt ook een partijtje mee op laatstgenoemde track, we nemen ook even mee dat de hoes getekend is door Uwe Karczewski (juist, ook bekend van Helloween hoezen) en het cirkeltje is rond.

Tja, wat moet ik hier nu mee… Aan de ene kant vind ik dit gewoon een schaamteloze rip-off door de heren van Stormwarrior. Kijk, dat je hoorbare invloeden van je oude helden nooit helemaal kan uitbannen, dat zal me jeuken, maar dit heeft niets meer met invloeden te maken, dit kunnen we rustig categoriseren als zijnde het ultieme kopieerwerk.

Aan de andere kant, het is een plaat die ik stiekem eigenlijk 15 jaar geleden van Helloween zelf verwachtte, maar nooit kwam. De band koos voor een ietwat gewijzigde aanpak na de komst van zanger Michael Kiske, en heeft naderhand nooit meer geklonken als toen. Hetzelfde kunnen we zeggen van Gamma Ray, de huidige band van Kai Hansen, wiens materiaal wel het dichtst bij de oude Helloween lag, maar altijd een stuk moderner klinkend uitgevoerd. Stormwarrior stapt 16 jaar later in het gat, en levert dan gewoon een dijk van een Helloween plaat af, die het waarschijnlijk uitstekend zal doen bij iedereen die nog steeds uit zijn dak gaat van 'Walls Of Jericho'.