Zyklon - Disintegrate

Zyklon - Disintegrate

Label : Candlelight | Archiveer onder black/pagan metal

Frank D. : Zyklon geeft de fans amper tijd om bij te komen van de recent verschenen 'Storm Detonation Live', want medio mei verschijnt het nieuwe album 'Disintegrate'. Eindelijk is de opvolger van het uit 2003 stammende 'Aeon' dus daar. En laat deze CD op mijn bureau landen ter inspectie. Op een drafje sprint ik naar de CD-speler, duw het schijfje erin en zet het volume vol open.

De band gaat naadloos verder waar ze met 'Aeon' zijn opgehouden en dat betekent dat ik eens goed ga zitten voor 45 minuten death/ black metal in optima forma. 'In Hindsight' laat geen enkel sprietje gras overgroeien om duidelijk te maken dat Zyklon nog springlevend is, mocht daar iemand aan twijfelen. Genadeloze riffs, een vol, ronkend geluid, vreemd melodieuze zang en agressieve, diepe grunts vullen de kamer van muur tot muur. De apocalyptische death/ black metal orkaan Zyklon raast daarna vrolijk verder over de luisteraar met 'Disintegrate', 'Subversive Faith' en 'Ways of the World'. De windstoten zullen er voor zorgen dat er geen steen meer op een andere staat als de storm is gaan liggen. Alle klappen zijn raak. Met veteraan Fredrik Nordström ( Studio Fredman) achter de knoppen legt Zyklon de lat weer een stukje hoger dan met 'Aeon', want of je nu naar een van de voorgaande nummers luistert of naar beukende juweeltjes als 'A Cold Grave', 'Vulture' of het meer dreigende, logge 'Skinned And Endangered' het is kwaliteitje en op en top Zyklon.

Gelukkig bewijst Zyklon met 'Disintegrate' dat het meer is dan een passant in de metalen wereld. Het is in ieder geval een album geworden dat gaat meedingen om een plekje in mijn jaarlijst 2006.