The Elektrocution - Open Heart Surgery

The Elektrocution - Open Heart Surgery

Label : Overcome Records | Archiveer onder punk / hardcore

Frank D. : Nee, dit zijn geen grapjes! Hoewel dit album van het Franse The Elektrocution op 1 april het levenslicht zag, is er helemaal niks grappigs aan het werkstukje. Nee, dit is rauwe trap-onder-je-hol rock'n roll!

'Open Heart Surgery' begint overdonderend met 'Kneel Down & Pray'. Met een geluid dat ergens in de muzikale Bermuda-driehoek tussen The Damned, The Ramones en Dead Moon zit, ragt de band er flink op los. En de band haalt de voet niet meer van het gaspedaal. Met een woeste energie worden tracks als 'Fuck You 3' en 'Don't Run Away' over de heg geslingerd. "Stoelen-aan-de-kant-en-bier-bij- de-hand-muziekā€ noemen we dit. Althans, totdat het electro-werkje 'Calvaire' inzet. In een keer is de ronkende garage-trein tot stilstand gebracht. Als ware ze als Jagdpanzer die op een mijn is gelopen. Het lijkt wel of de band even veranderd in een Depeche Mode-clone. Vreemd maar waar. Nu hoeft daar niets mis mee te zijn, maar als je net nog springend door de kamer aan rossen was, is dit een wel heel vreemd intermezzo. Gelukkig herpakt de band zich met 'Elektrocution Uber Alles', een nummer met een wel heel duidelijke The Damned-vibe. Bij het laatste nummer wordt de verering van deze band nog even onderstreept met een cover van het overbekende 'New Rose'. En het moet gezegd worden, ik heb al veel slechtere dingen gehoord.

Al met al weet de garage rock 'n roll van de heren mij te overtuigen. Muzikaal kan dit zeker de strijd aan met menig band uit de recente Golf Van Duivelse Belgische Rock'n Roll Bands (GVDBRB) en dat is zondermeer een groot compliment waard. Even in de eigen taal van de mannen: Chapeau!