Rotting Christ - Genesis

Rotting Christ - Genesis

Label : Century Media | Archiveer onder

Arjan : Voorloper 'Khronos' verraste al menigeen, en ook 'Genesis' bevat weer genoeg stijlvreemde elementen, die het album zeer opmerkelijk en interessant maken. De één vind dat Rotting Christ terug is gegaan naar hun black metal verleden, de ander vind dat onzin. Ik denk dat je het best kunt zeggen dat Rotting Christ niet meer (of weer) als hun oude albums klinkt, maar eerder verwijst naar zowel de periode 91-95 als 96-99. Het is gewoon een feit dat de band luistervriendelijker klinkt dan ooit, zo was er al eens afgevraagd of de band nu geen hits maakt, maar als ik je vertel dat ik zelfs overeenkomsten hoor tussen dit album en The Smashing Pumpkins' geniale 'Mellon Collie & The Infinite Sadness' album geloof je me dan?!? Ook was er al iets gezegd over Rammstein-achtige taferelen, ook hier vind je ze: 'Quintessence'. Ook zijn er zeer veel gelijkenissen met de laatste twee albums van Samael, bijvoorbeeld in de zang en vooral in het gebruik van de toetsen. Want ook die band klinkt tegenwoordig natuurlijk luistervriendelijker dan ooit. Liefhebbers van Samael kunnen naar mijn mening dit album dan ook doof aanschaffen, net als bijvoorbeeld liefhebbers van de laatste twee albums van Behemoth. Overeenkomsten tussen Rotting Christ en Behemoth zul je vinden in het licht geëxperimenteer, luister bijvoorbeeld naar 'The Call Of The Aethyrs'. Zelfs filmmuziek komt even langs in de laatste twee minuten van het album.

Het is dus duidelijk dat er aan de ene kant veel verschillende elementen en stijlen in het album zitten verwerkt, maar het album klinkt en staat zonder enige twijfel als één, wat natuurlijk betekent dat deze heren MUZIEK SCHRIJVEN. En dat wordt de laatste tijd nogal eens vergeten. De finale misser 'In Nomine Sathana' vergeet ik, verder sluit ik me aan bij de biografie: "A nightmarish, yet still catchy masterpiece”.