Keep Of Kalessin - Armada

Keep Of Kalessin - Armada

Label : Tabu Recordings | Archiveer onder black/pagan metal

Koen B. : Keep Of Kalessin werd in 1994 als Ildskjaer opgericht en bestond rond die tijd uit Ghash, Obsidian C., Vyl en Warach. De eerste demo 'Skygger Av Sorg' werd twee jaar later uitgebracht waarna het Italiaanse label Avantgarde Music direct toehapte om de band onder contract te nemen. De debuut CD 'Through Times Of War' kwam uit in 1997 en een tijdje later zag 'Agnen : A Journey Through The Dark' het levenslicht. Het nummer 'Buried By Time And Dust' kwam op de Mayhem tribute CD 'Originators Of The Northern Darkness' te staan.

In 2000 viel de band uiteen omdat men niet zo goed met elkaar meer door één deur kon, maar gitarist / componist Obsidian C. bleef gewoon zijn ding doen, zelfs toen hij de kans kreeg zich bij Satyricon te vervoegen (wat hij uiteraard ook deed). Zijn contacten met die band stelden hem zelfs in staat met drummer Frost en Mayhem zanger Attila Csihar een nieuwe Keep Of Kalessin EP op te nemen, getiteld 'Reclaim'. By the way, deze groeibriljant is gratis te downloaden via de website! (Tipgeld graag overmaken naar de hoofdredacteur, die zet het graag om in drank). Uiteraard kom deze op papier geweldige line-up niet eeuwig blijven bestaan en daarom trommelde Obsidian C. opnieuw drummer Vyl op en vond een vervanger voor Attila in ene Thebon en een bassist in Wizziac. Samen met de tekstschrijver van de 'Reclaim' EP, Torstein Parelius, heeft de gitarist zo'n twee jaar aan het nieuwe album gesleuteld.

Die jaren zijn overigens niet voor niets geweest want ik denk dat 'Armada' wel eens deuren gaat openen die tot op heden gesloten zijn gebleven voor Keep Of Kalessin. De CD is namelijk zó goed geworden dat regelmatig vergelijkingen met het betere werk van andere Noorse bands als Emperor, Satyricon, Immortal, Mayhem en Dimmu Borgir door mijn hoofd spoken. De nummers zijn ongelooflijk sterk en zetten je hersenen onmiddellijk op sterk water. Die riffs! Die overgangen en bruggetjes! Die melodiën! Zo hoort een thrashy black metal album gewoon te klinken!