Riot - Through The Storm

Riot - Through The Storm

Label : Metal Blade | Archiveer onder

Horst : En Mark Reale, hij speelde voort… Dat denk ik altijd als er weer een nieuwe Riot CD wordt uitgebracht. Wars van welke trend of tijdgeest wat dan ook doet de beste man met zijn band al jarenlang lekker zijn eigen ding, en zo te horen nog steeds met veel plezier. 'Through The Storm' is ondertussen het 12e studio album van deze New Yorkers sinds 1978, en het is weer een prettige, edoch voorspelbare plaat geworden.

Riot speelt nog immer hun bekende melodieuze Metal, waarbij ik soms geneigd ben te denken dat het een gewoon een harde variant van AOR is, wat vooral komt door de heldere stem van zanger Mike Dimeo, die regelmatig wordt ondersteunt door de nodige koortjes. Het als vanouds lekkere gitaarwerk is in handen van uiteraard Mark Reale (het enige originele Riot lid die nog actief is in de band) welke wordt geassisteerd door Mike Flyntz. De basloopjes komen uit de goocheldoos van Pete Perez, en de trommelstokjes worden voor het eerst in de Riot geschiedenis gehanteerd door Bobby Rondinelli, dezelfde drumveteraan die in het verleden ook bij bands als Rainbow, Black Sabbath, Blue Oyster Cult en Quiet Riot actief was.

De nieuwe schijf ligt behoorlijk in het verlengde van 'Sons Of Society' uit 1999, hetgeen een mix betekend van een tweetal rappe nummers ('Turn The Tables' en 'Burn The Sun'), wat mid-tempo werk als 'Lost Inside This World', 'To My Head' en 'Essential Enemy's' en een ballad ('Let It Show'). Daarnaast is er ook ruimte voor een instrumentaaltje genaamd 'Isle Of Shadows' (wat in de verte wel wat heeft van de Thin Lizzy classic 'Black Rose'), en worden we vergast op wel twee covers. Een leuke uitvoering van UFO's 'Only You Can Rock Me', en mijns inziens een compleet overbodige akoestische uitvoering van 'Here Comes The Sun', wat ooit door George Harrison geschreven is. Sorry hoor, maar als je in het verleden geweldige nummers als 'Dance Of Death', 'Narita', 'Fire Down Under' en 'Road Racing' hebt geschreven kan je toch wel wat beters verzinnen dan deze slappe troep. De term 'goedkoop vullertje' is wel op zijn plaats dacht ik zo. Nou ja, hij zal er wel een bepaalde bedoeling mee hebben...

Goed, met die éne mispeer valt wel te leven, voor de rest klinkt de plaat best lekker, dus als je van fraai uitgevoerde melodieuze Metal met een hoop koortjes en catchy refreintjes houd zit je met 'Through The Storm' wel goed, al is het materiaal zo verassend als het weer in een doorsnee Hollandse zomer. Overwegend zonnig met hier en daar een bui, maar diep in je hart hoop je op drie maanden stralend weer. Als Mark ooit weer eens nummers zoals net genoemd weet te schrijven ga ik alvast zonnebrandolie inslaan….