Don Caballero - World Class Listening Problem

Label : Relapse | Archiveer onder hardrock / aor

Frank D. : Don Caballero heeft niets te doen met een reclame voor een of ander rookwarenproducent. Neen, het gaat hier om een band uit Pittsburgh, die net een nieuw album op de wereld heeft losgelaten onder de naam 'World Class Listening Problem'.

Om met de deur in huis te vallen.GAAP! De krappe 45 minuten die deze schijf duurt, is een waarlijke strijd tussen de aardse zwaartekracht en mijn oogleden. Wat is dit ongelofelijk saai. Don Caballero maakt instrumentale jazz-avant-garde rock. U begrijpt het al waarde lezer: het is een potpourri van rare draaien, herhaalde loopjes, vreemde effecten en nog vreemdere titels (want wat te denken van 'I Agree.No!....I Disagree' of 'Mmmmm, Acting. I Love Me Some Good Acting'). De nummers zijn weliswaar toegankelijk en vreemd tegelijkertijd, maar na een paar luisterbeurten begint toch wel op te vallen dat het gedraai en gepiel van de mannen niet kan verbloemen dat de vindingrijkheid van de heren toch wel beperkt is. Nummers worden inwisselbaar en het album krijgt een langdradige vibe. Gevolg hiervan is dat de CD de eerste tien minuten nog wel aardig is, maar daarna zullen de meeste luisteraars afhaken. Is het dan allemaal kommer en kwel? Nee, dat ook weer niet. Een nummer als 'Palm Trees In The Fecking Bahamas' is zeker een luisterbeurt waard, maar een heel album van deze muziek zal voor de goegemeente toch net iets te veel van het goede zijn.

Fans van Ome Frank Zappa en Captain Beefheart zullen dit misschien nog wel aardig vinden, maar ondergetekende zit hiermee in een doodlopende straat.