Communic - Waves Of Visual Decay

Communic - Waves Of Visual Decay

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder speed / thrash metal

Frank D. : En toen had ik de nieuwe schijf van Communic ('Waves Of Visual Decay') in mijn handen. Ik had al de eer om het debuut van de heren, 'Conspiracy In Mind', in 2005 aan een kritische inspectie te onderwerpen en kritisch was ik toen wel.

Destijds was het met name de stem van zanger/ gitarist Oddleif Stensland die mij niet wist te overtuigen. Woorden als "vlag op een modderschuit” en "op twee gedachten hinken” kwamen toen bij mij opborrelen. Maar goed, nieuw album, nieuwe kansen. Communic's brouwsel bestaat nog steeds uit een mix van bands als Kreator, Marillion en Iced Earth. Maar eerlijk is eerlijk, daar houdt de vergelijking met het debuut wat mij betreft op. Hoewel dit album zeker in de lijn van dat debuut ligt klinkt Oddleif nu een heel stuk beter. Sterker nog, de progressieve power metal met thrash invloeden klinkt als een klokje. Een goede productie, een mooie balans tussen bombast, rauwheid en subtiliteit en de nodige verrassingen zorgen ervoor dat de band mij de gehele rit op het puntje van mijn stoel heeft (57 minuten). Het album opent met het sterke 'Under A Luminous Sky'. Let op de hoge uithalen van onze Noorse vriend, die bij mij meteen de reactie "Hallo, Rob Halford!” losmaakt. Jawel, de band heeft duidelijk gewerkt aan de minpuntjes en komt met 'Waves Of Visual Decay' met een album op de proppen waarmee de band de belofte van het debuut helemaal inlost. Luister maar eens naar het Metallica-rifje in 'Frozen Asleep In The Park', het sfeervolle en dreigende 'Watching It All Disappear' en het vlammende 'My Bleeding Victim' waarbij Oddleif mij definitief bekeert. Een absoluut compliment is zeker op zijn plaats.

Onder aan de streep blijft dus over dat Communic een grote stap voorwaarts heeft gemaakt. Gezien het feit dat het debuut over het algemeen al goed ontvangen werd, zal deze opvolger zeker de laatste twijfelaars (zoals ik) over de streep trekken.