Beyond Fear - Beyond Fear

Beyond Fear - Beyond Fear

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder heavy / power metal

Vera : Nog voor dit debuut uitkomt, hebben we al kennis kunnen maken met Beyond Fear op de podia van de lage landen, want de band is momenteel zo'n drie weken op tournee met Anthrax. Het betreft hier dan ook de nieuwe band van Tim 'Ripper' Owens. De man met de weergaloze stem die Judas Priest vervoegde toen Rob Halford de band verliet en momenteel de zanger van Iced Earth is. Aan de zijde van Jon Schaffer zal ie blijven, maar daarnaast droomde hij al jaren van een eigen band. Eens te meer een droom die uitkwam voor Tim want hier hebben we Beyond Fear!

Het is een stevige traditionele heavy metal plaat geworden met beide voeten in de jaren tachtig, maar natuurlijk ook een product van deze tijd. Daar zorgt de knallende opname in de Morrisound studio in Tampa (Florida) wel voor, onder toeziend oog van producer Jim Morris. Nummers als 'Scream Machine', 'Save Me' en 'Telling Lies' knallen de boxen uit in de beste Judas Priest traditie. Vreemd is dit niet want een aantal songs zijn al geschreven toen de 'Ripper' nog deel uitmaakte van deze legendarische Britse band. Anderen zijn geschreven in samenwerking met gitarist John Comprix. Tim vormde een band van vrienden om zich heen, waaronder Dennis Hayes die hij al kent sinds ze samen in Winter's Bane speelden. 'Dreams Come True' is het eerste nummer waar men gas terugneemt en het is Tim op het lijf geschreven. Ook al kon zijn weergaloze stem - hij doet niet onder voor Rob Halford - niet onopgemerkt blijven, het lot is hem toch al een paar keer erg goedgezind geweest. Hard werken hoort daar natuurlijk ook bij en daardoor is elk nummer op dit debuut een pareltje op zich. Nummers als 'Coming At You' en 'I Don't Need This' dragen de bevlogenheid in zich die bands als Black Sabbath en Dio voor eeuwig hun stempel deden drukken op een nieuwe generatie metal fans. Het enige nummer dat ietwat afwijkt van de typische jaren tachtig heavy metal stijl is 'Your Time Has Come' met zijn melodieus en zweverig gitaarwerk. Verder is Beyond Fear een energieke heavy metal band die misschien juist door dit respect voor de glansrijke 'eighties' een grote toekomst tegemoet gaat.