Angtoria - God Has A Plan For Us All

Angtoria - God Has A Plan For Us All

Label : Listenable | Archiveer onder gothic metal

Vera : In de metal wereld kennen we Sarah Jezebel Deva allemaal als de imposante verschijning die de orkestrale composities van bands als Cradle Of Filth, Therion en Mortiis meer cachet geeft met haar volumineuze opera vocalen. Op tournee maakte zij kennis met Chris Rehn (Abyssos). Het klikte bijzonder goed tussen de twee, zodanig zelfs dat zij besloten om samen een band op te richten die epische, orkestrale metal zou gaan maken. Twee demo's werden opgenomen in de Virtual Symphony studio van Chris' broer Tommy en verdeeld onder de pers en labels. Tommy Rehn kennen we van Moahni Moahna, maar had ook ervaring in het schrijven van muziek voor orkest en film. Dat zou nu goed van pas komen en ook Tommy vervoegt de inmiddels tot Angtoria gedoopte band.

De twee demo's kregen lovende recensies, maar toch tekende men in juli 2005 nog een exclusieve management deal met Fortress Music and Artist Development om de perikelen die komen kijken bij de onderhandelingen met labels in goede banen te leiden. Het werd uiteindelijk het Franse Listenable Records. In november 2005 ging de band de studio in als drietal, al is het de bedoeling Angtoria uit te breiden om ook live te kunnen optreden. 'God Has A Plan For Us All' werd opgenomen in de Sidelake Studios in de thuisstad van de broertjes Rehn, Sundsvall (Zweden). Drum en mix chef was Daniel Bergstrand, bekend van zijn werk met o.a. In Flames, Soilwork, Strapping Young Lad, Behemoth en Meshuggah. Indrukwekkend is het aantal gasten dat meewerkte op dit debuut. De grootste indruk op mij maken My Dying Bride vocalist Aaron Stainthorpe die in één nummer zingt (waarover later meer) en Dave Pybus die de baspartijen inspeelde. Dave heeft een mooie staat van dienst bij Peaceville, Anathema en Cradle Of Filth. Maar ook leden van Space Odyssey en Moahni Moahna hielpen een handje. Wie van hen ook in de live bezetting zijn opwachting zal maken is vooralsnog niet duidelijk.

Maar laten we het nu eens over de muziek zelf hebben. Eén van de demo's had ik al gehoord. Ik was onder de indruk van de kwaliteit. Sarah zingt hier met heldere, warme stem, maar verwacht amper sopraan of operazang. Daardoor is er wel een vergelijking te maken met die andere diva van orkestrale metal Helena Iren Michaelsen (ooit begonnen in Trail Of Tears). De nummers liggen heel aangenaam in het gehoor, de orkestratie is volumineus (een verbetering tegenover de demo toch wel) en Sarah heeft natuurlijk een stem als een klok. Het album is groots van opzet en dit merken we al in het filmische intro met bombastische koorzang. Andere nummers zijn dan weer sober, met 'Suicide On My Mind' en 'Confide In Me' (met viool!) op kop wat betreft toegankelijkheid. Een hoogtepunt in het aan Therion verwante 'Deity Of Disgust' met oosterse invloeden, waar Sarah bijstand krijgt van stevige mannelijke vocalen en een knappe klassieke heavy gitaarsolo de kers op de taart vormt. Naar de bijdrage van Aaron was ik natuurlijk ook reuze nieuwsgierig. Dat gebeurt in 'Original Sin', aanvankelijk als getormenteerde verteller, dan gaat ie voluit in overweldigende grunts. Een nummer dat je uiteindelijk meesleurt in een wervelwind van klanken. Ook de rustigere nummers zoals 'The Addiction' en 'That's What The Wise Lady Said' weet men te imponeren. In dit laatste krijg je er nog een mooie gitaarsolo bovenop. Een dijk van een plaat waar liefhebbers van het genre zich geen buil aan zullen vallen!