Neglected Fields - Splenetic

Neglected Fields - Splenetic

Label : Aghast Recordings | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Neglected Fields is een licht progressieve technische death metal band uit Letland, die met 'Splenetic' hun derde volledige album uitbrengt. De band debuteerde met het album 'Synthinity' in 1998 op het inmiddels ter ziele gegane Neat Metal Records en bracht twee jaar later nog een album uit via het Italiaanse Scarlet Records, getiteld 'Mephisto Lettonica'.

Helaas ben ik met beide releases niet bekend, maar afgaande op diverse recensies van deze albums zou de band zich laten inspireren door death metal bands als Death, Atheist en Cynic, vermengd met de symfonische invloeden van Emperor. Op zich natuurlijk helemaal geen verkeerde ingrediënten. Het album 'Splenetic' werd reeds in 2004 opgenomen in de Sound Division Studio in Letland en de drums werden in Finland in de Astia Studio opgenomen. Na lang zoeken werd begin dit jaar in Aghast Recordings een nieuw label gevonden welke het album op 5 mei zal gaan uitbrengen.

Neglected Fields heeft zeker geen alledaags death metal geluid en dat siert de band. De melodieuze death metal is doorspekt van progressieve riffs die worden ondersteunt door zweverige Cynic-achtige keyboard partijen (zoals te horen in 'Splenetic / Confusion' of 'Kherf Neter'), al zijn ze op 'Splenetic' niet zo overheersend als op 'Focus'. De nummers zijn lekker afwisselend en meeslepend tegelijk en de band weet gedurende de hele duur van de CD te boeien. De composities op dit album zijn dan ook van hoog niveau. De schelle zang van Sergey "Destruction" is één van de weinige minpuntjes aan deze CD. Ook denk ik dat er geluidstechnisch nog wel het één en ander aan deze CD verbeterd had kunnen worden, maar luisteren we daar doorheen, dan is dit gewoon een fantastisch technisch death metal album waar geen enkele fan van het genre omheen kan.