Type O’Negative - Symphony For The Devil

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder gothic metal

Release type: DVD/Video/Blu-ray

Vera : Het zijn spannende tijden, want enkele van de bands die helemaal mijn muzieksmaak bepaalden in de jaren negentig brengen nu weloverwogen DVD's uit, die voor de fan in kwestie een ware trip doorheen de geschiedenis van de band vormen. Ik denk hier aan Tiamat, Therion, en… Type O'Negative! Terwijl de band uit Brooklyn druk in de weer is in de studio om een opvolger klaar te stomen voor het in 2003 verschenen 'Life Is Killing Me', verschijnt ook nog knap beeldmateriaal waar elke liefhebber van donkere muziek met een sensueel randje zijn hart kan ophalen en dit maar liefst twee uur en vijftien minuten.

Type O'Negative ontstond in 1988 uit de as van het omstreden Carnivore. Zanger/bassist Pete Steele is de blikvanger van de band die met zijn lage stem en atletisch lichaam ook de vrouwelijke populatie van de rock scene weet in te palmen. Door de jaren heen is de bezetting vrij stabiel gebleven en albums als 'Bloody Kisses' (het eerste goud en platina album op Roadrunner) en in mindere mate 'October Rust' horen in het rijtje klassiekers dat de jaren negentig ons opleverde.

Het is de eerste live DVD in de carrière van de controversiële New Yorkers. Een titel met een knipoog naar het Rolling Stones nummer en het eigen obscure imago. Hoofdmoot van deze DVD is een concert dat de band gaf op het Bizarre festival in Duitsland in 1999, geregeld onderbroken door wansmakelijke, maar toch bijzonder leutige grappen en grollen van de provocerende muzikanten. Op het 'achter de schermen' materiaal doet de band zijn hilarische reputatie alle eer aan. Muzikaal is het een passend document met Pete Steele lurkend aan zijn onafscheidelijk flesje wijn, meppend op zijn basgitaar als ware het een slaginstrument en innig zingend vanachter zijn weelderige haardos, toetsenist Josh Silver die in een 'ik kruip over de rotsen' houding over zijn toetsen balanceert, een er lustig op los solerende Kenny Hickey en drummer Johnny Kelly die aandachtig en geamuseerd het tempo aangeeft. Het geluid is aanvankelijk vrij 'bassig' maar wordt gelukkig weldra bijgesteld om optimaal te staan tegen dat de klassiekers 'Christian Woman' en 'Black # 1' voorbij komen.

Als extra (op cd) is er een Santana medley met de nummers 'Evil Ways', 'Oye Como Va' en 'Black Magic Woman'. Op de dvd vinden we verder nog een interview van bijna een half uur, een fotogalerij met foto's van alle bandleden sinds hun geboorte tot nu en een korte biografie van elk bandlid. In afwachting van echt nieuw materiaal van de band is dit een meer dan bevredigende zoethouder.