Lacuna Coil - Karmacode

Lacuna Coil - Karmacode

Label : Century Media | Archiveer onder gothic metal

Ralph : De fans wachten er al een hele tijd op en nu is het zover; het nieuwe Lacuna Coil album 'Karmacode' ligt in de winkels. De Italiaanse formatie rondom de beeldschone Cristina Scabbia heeft de afgelopen jaren een enorme populariteit opgebouwd en na het commercile succes van bands als Within Temptation en Evanescence lijkt ook op dat vlak voor Lacuna Coil nog wat eer te behalen.

We doen het 'The Coil' trouwens tekort als we de band lukraak vergelijken met eerder genoemde bands, dat blijkt ook weer als 'Karmacode' haar eerste rondjes in mijn CD speler maakt. Buiten de variatie in de vocalen tussen Scabbia en Andrea Ferro, waar de band om bekent staat, is Lacuna Coil ook progressiever en spannender dan de meeste genregenoten. Het gaat verder waar 'Comalies' ophield zonder dat het vijftal in herhaling valt en dat is knap. Op 'Karmacode' is duidelijk te horen dat de band veel tijd heeft gestoken in de arrangementen en het verfijnen van de songs. Er is niets aan het toeval overgelaten en toch klinkt het nergens over geproduceerd. Toch had de band voor mijn gevoel nog wel iets verder gekund, of beter zo je wilt maar het succes van 'Comalies' en de populariteit van gothic binnen de mainstream hebben ook zo hun invloed op 'Karmacode'.

Het album kent heerlijke en pakkende tracks zoals de eerste single 'Our Truth', maar ook tracks die een stapje verder gaan als 'In Visible Light'. Later blijkt ook dat 'Karmacode' best een groeiplaat is die op punten wat tijd nodig heeft. Lacuna Coil heeft met dit album geen betere plaat als 'Comalies' gemaakt maar zeker ook geen slechtere.