Darkthrone - The Cult Is Alive

Darkthrone - The Cult Is Alive

Label : Peaceville | Archiveer onder black/pagan metal

Tormentor Erich : Over dit nieuwe Darkthrone album is de afgelopen tijd al veel te doen geweest. De n vindt dat de band de roots heeft verloochend en dat het anno 2006 allemaal veel te punk georinteerd is, de ander denkt aan smerige rock 'n roll en er zijn ook nog steeds mensen die zeggen dat Darkthrone black metal is.

En Ik? Ik vind op de eerste plaats dat Darkthrone een prima album heeft afgeleverd. De riffs, de drums, de ijzige productie, het song writing en die vocalen: dit is Noorse herrie ten top. En wat voor muziek is het dan? Ach, voor mij is dit heel veel metal met wat punk en rock 'n roll invloeden. Songs zoals 'The Cult Of Goliath' het smerige 'Underdogs And Overlords' en het iets tragere 'De Underjordiske' zijn gewoon vette metal tracks. Een song zoals 'Shut Up' wordt door sommigen punk genoemd, maar als dit punk is, wat is dan zoiets als Di-rect of Bad Religion? Schlager? En ja, als je wilt dan kun je die riff van 'Too Old, Too Cold' de rock 'n roll riff noemen, maar is dat nu zo belangrijk? Het belangrijkste is toch dat dit album mij bij iedere luisterbeurt weer weet te boeien. Het behoorlijk trage 'Forebyggende Krig' speel ik zo mee op de air gitaar, tijdens de verkapte ode aan Celtic Frost getiteld 'Graveyard Slut' brul ik de teksten mee en na het beluisteren van 'Atomic Coming' duik ik de platenkast in om Voivod's 'War And Pain' en 'Killing Technology' nog eens op te zetten. De aparte solo met veel distortion van 'Tyster Pa Gud' vind ik gedurfd en als alles voorbij is zet ik het album weer opnieuw op want hier ben ik voorlopig nog niet mee klaar. Op de redelijk saaie fade out van 'Forebyggende Krig' na heb ik weinig te mekkeren, voor mij is 'The Cult Is Alive' een prima Darkthrone album geworden, maar ik geloof dat ik nu in herhaling val.