Monster Magnet - Spine Of God

Monster Magnet - Spine Of God

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder stoner

Release type: Re-release

Frank D. : Binnenkort moet het nieuwe album van Monster Magnet uitkomen en als tussendoortje voor de troepen leek het SPV een goed idee een tweetal oudjes te restylen en -cycelen en op de markt te zetten. Zo zien 'Tab' en 'Spine Of God' hernieuwd het levenslicht.

Uiteraard staan de beide albums behoorlijk ver af van het huidige Monster Magnet van wie het laatste album ('Monolithic Baby') een kraker van jewelste was. De beginjaren van Monster Magnet stonden bol van geestverruimende, psychedelische space rock die bands als Hawkwind en Iron Butterfly beroemd maakte. Hoewel 'Tab' pas in 1992 het daglicht zag en 'Spine Of God' een jaar eerder, is het materiaal op 'Tab' het oudste. Allereerst dus een kijkje nemen bij 'Tab'.

'Tab' is geheel opgepoetst en het moet gezegd worden: het artwork is zondermeer fraaier geworden. De bijna vijftig minuten waarin het originele album de vier nummers(!) afwerkte is verlengt naar bijna een uur door een live-versie van 'Spine Of God' toe te voegen. En dat is eigenlijk wel wat mager als je een sticker met "super value” op de hoes plakt, maar dat terzijde. Het is en blijft een briljant album, waarop oudgedienden McBain en zanger Cronin nog te horen zijn, maar waarop de band ook heel ver weg staat van het geluid van het 'Spine'-album en het latere werk. Dit is echt een spookachtige kalydoscopische trip. In de liner notes wordt duidelijk dat Dave Wyndorf's herinneringen aan die tijd hier en daar aardig wat gaten vertonen, want hij kan zich bijvoorbeeld niet herinneren waarom 'Tab' pas na 'Spine Of God' werd uitgebracht. Ook kan hij zich niet herinneren wanneer dat live-nummer is opgenomen. Hoe zou dat toch komen, Dave? Het maakt niet uit. Feit blijft dat 'Tab' een "mind blowing” album is en voor diegenen die 'm nog niet hebben is dit in ieder geval een buitenkansje.

'Spine Of God' was de opvolger van de EP 'Monster Magnet' en zou later geluidbepalend voor Monster Magnet blijken te zijn. Zanger Cronin werd verantwoordelijk voor dope/ licht en het centrum van het universum en Dave had de teugels duidelijk naar zich toe gehaald. Feller en dreigender, meer gitaren en meer opgefokt dan voorheen vlamde Dave en zijn kornuiten een klein uurtje alsof hun leven ervan af hing. Een ander kenmerk waaraan de hand van Dave was te herkennen was het feit dat het merendeel van de nummers voor het eerst een duidelijke kop en staart hadden en niet een aaneenschakeling bleven van muzikale vergezichten en met klanken gemaakte schilderijen. Kunstwerkjes als 'Pill Shovel', 'Medicine', het zweverige 'Zodiac Lung', 'Spine Of God' maken van dit album een klassieker. De sublieme hoes van het album heeft overigens ook een restauratiebeurt gehad en ook op deze value-editie is één extra nummer te vinden (een demo versie van 'Ozium', die zondermeer de moeite waard is).

Al met al zal de fan van het latere uur met 'Spine Of God' veel makkelijker door de bocht kunnen dan met 'Tab'. En hoewel het predikaat SUPERvalue misschien wat groot is, mogen deze beide albums eigenlijk niet in de platencollectie ontbreken.