Iron Maiden - Death On The Road

Iron Maiden - Death On The Road

Label : EMI | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: DVD/Video

Horst : Deze DVD is het tweelingbroertje van de dubbel CD die in oktober 2005 op de mensheid werd losgelaten, en heeft derhalve dezelfde tracklist aan boord. Opnames dus uit de Westfalen Halle te Dortmund (Duitsland) van 24 november 2003 dus, maar nu met beelden erbij. En zoals altijd kan je een release die deze Britse helden uitbrengen - zolang het niet om een nieuw studio album gaat - op twee manieren bekijken.

Gezien door de ogen van de liefhebber (fan zo U wilt) is het een prima stukje werk. De setlist is prima te noemen (een uitstekende mix van oud en nieuw werk), en zoals iedereen wel weet bied de band top amusement, of het nu gaat op geluid, licht, aankleding, special effects, humor en/of spelvreugde. Ook de extra's zijn op deze schijven (in totaal drie) in ruime mate voorhanden (zie tracklist voor details), en variren van behoorlijk informatief tot hilarisch. En mocht je jezelf afvragen waarom er drie DVD's in dit pakket zitten, twee zijn er namelijk qua beelden exact hetzelfde. De zogenaamde 'concert disc' is er in twee varianten: de normale stereo versie en de Dolby 5.1 versie. Ja, na meer dan 30 jaar in het vak weten Harris & Co wel hoe ze een product in de markt moeten zetten, en daar kan menig band nog wat van leren. Een meer kritische blik achter doet mij wel afvragen: "Alweer een Iron Maiden DVD? Zijn er daar al niet genoeg van dan? Het lijkt er inmiddels aardig op dat de melkkoe die Maiden heet tot op het bot wordt uitgemolken door echt iedere scheet die de mannen laten driedubbel (of meer) uit te brengen. Ik kan me daarom ook prima voorstellen dat iemand die (bijvoorbeeld) 'Rock In Rio', 'Live After Death' en 'Maiden England' al heeft het wel een beetje gelooft wat deze nieuwe live DVD betreft.

Kortom, de fan trekt zich lekker niks aan van mijn commentaar en schaft zich het kleinood gewoon aan (en dat ie gelijk heeft), maar als 'normale' liefhebber echter moet je nog maar eens goed bedenken of je twee tientjes overhebt voor mooi aangekleed spul wat je al uit je hoofd kent.

Tracklist Concert Disc
1. Intro - Declamation
2. Wildest Dreams