Winters Bane - Redivivus

Winters Bane - Redivivus

Label : DCA Recordings | Archiveer onder heavy / power metal

Fons : Winters Bane heeft voornamelijk bekendheid vergaard nadat zanger Tim 'Ripper' Owens de band verliet om een stormachtige carrire te starten bij Judas Priest en later Iced Earth. Van de line up van het debuut ('Heart Of A Killer') destijds zijn nog maar twee leden over, gitarist en bandleider Lou St. Paul en bassist Denny Hayes. De zang op 'Redivivus', het eerste album sinds 'Girth' uit 1997, wordt verzorgd door de Duitser Alexander Koch, in het dagelijks leven werkzaam bij Powergod. Op drums vinden we Mark Cross, die eerder bij o.a. bij Metalium en Helloween speelde. Met deze min of meer bekende rockers n een produktieteam waarin we Chris Tsangarides (o.a. Priest, Sabbath, Helloween) en Curran Murphy (Nevermore en Annihilator) teugvinden, zou je zeggen dat er niet veel mis kan gaan met deze release.

Nou, helaas is dat maar gedeeltelijk waar. Als het openingsnummer 'Seal The Light' uit mijn speakers knalt, zit ik al in mijn gedachten te schuiven met mijn jaarlijstje dat ik in december moet inleveren. 'Spark To Flame' is net zo sterk, en er dient zich een sensatie aan, denk ik dan. Winters Bane klinkt als een wat vriendschappelijker neefje van Nevermore. Vette, perfect geproduceerde heavy metal, maar niet zo eigenzinnig en een stuk toegankelijker dan zijn oom. 'The World' (met mooie tekst) is daar een goed voorbeeld van. Vanaf dat moment zakt het hoge niveau van de eerste nummers flink in. Het tempo gaat nog maar sporadisch omhoog, en de nummers worden wat melodieuzer. Zanger Koch weet zich daar vaak geen raad mee. Die is gewend aan het ndimensionale beukwerk van Powergod, en gaat hier en daar flink de mist in ('Remember To Forget'). Ook compositorisch laat Winters Bane wat steekjes vallen, en langzaam aan daalt het niveau zelfs naar Seven Witches maatstaven ('Dead Faith'). Afsluiter 'Despise The Lie' is dan wel weer een knaller, en zorgt ervoor dat het eindoordeel meer dan voldoende is.

Het is jammer om te moeten constateren, maar het album is toch enigszins teleurstellend, hier had veel meer ingezeten. Alle ingredinten voor een rasechte heavy metal kraker zijn aanwezig, maar op 'Redivivus' wordt dat nog niet waargemaakt. Misschien waren mijn verwachtingen wel t hooggespannen. De cd is zeker niet slecht, maar ik ben bang dat het gebodene niet genoeg is om op te vallen in de zee van releases waar we elke maand mee overspoeld worden.