Textures - Drawing Circles

Textures - Drawing Circles

Label : Listenable | Archiveer onder different metal

Jordy : Na het weergaloze debuutalbum 'Polars' uit 2003 zijn vele zaken in een enorme stroomversnelling geraakt voor Textures. Waar dat album aanvankelijk onder eigen beheer werd uitgebracht, zag het al snel een wereldwijde release volgen na het tekenen van een contract bij het Franse Listenable Records. De oorzaak hiervan was de ongekend grote hoeveelheid positieve aandacht die de plaat van gevarieerde internationale media kreeg. Na het vele toeren door een groot aantal Europese landen werd begonnen aan een nieuwe plaat. Eens te meer werd een eigen studio gebouwd en ook het productionele aspect werd weer door de muzikanten verzorgd. De vraag die echter al snel en onvermijdelijk de kop opsteekt: kan Textures met het nieuwste 'Drawing Circles' het geniale 'Polars' overtreffen?

Al snel dient het antwoord zich aan: jazeker! Het blijkt namelijk dat Textures op dezelfde weg is doorgegaan, maar zichzelf op verscheidene aspecten heeft weten te perfectioneren. Het begint natuurlijk met de zang, gezien het feit Eric Kalsbeek (Sengaia, ex-Brainshake) sinds een goede twee jaar deel uitmaakt van de band. Voor hem was dit - wat studiomateriaal betreft - de vuurdoop, en het wordt al spoedig duidelijk dat hij in vrijwel ieder opzicht het vocale geluid van het eerste album weet te overtreffen. Zo horen we veel vaker cleane vocalen voorbijkomen, waar dat in het verleden amper aan de orde kwam. Bovendien blijkt hij ook vreselijk agressief uit de hoek te kunnen komen, wat de brute kracht die Textures regelmatig tentoonstelt perfect ondersteund.

Ook instrumentaal gaan de Brabanders net een stapje verder. Zo passen de nummers stuk voor stuk uitstekend bij elkaar. Dit heeft alles te maken met het feit dat ditmaal voor een concept is gekozen, waarbij de gehele plaat om het centrale thema (de drang van de mens het onmogelijke - perfectie - na te streven) draait en ieder nummer daar min of meer op inspeelt. Zanger Eric wist het zelf zo te verwoorden: "Je moet dit album niet op shuffle zetten, want dan klinkt hij een stuk minder vet" (zie de interview-sectie van Lords of Metal voor het complete interview). Daarnaast trapt de band wat vaker op de handrem dan voorheen. De tracks zijn ieder wat genuanceerder en meer dan ooit tevoren lijkt de 'song' centraal te staan in plaats van een constante stroom van muzikale experimenten. En ondanks het feit dat de vele riffs en uithalen op 'Polars' heerlijk klonken doet de vernieuwende aanpak op deze plaat niets af aan het explosieve karakter van de band. Bovendien valt er voor de liefhebbers van Meshuggah nog steeds genoeg 'Zweeds gesleep' op dit album te bespeuren.

Met 'Drawing Circles' lost Textures de hoge verwachtingen eindelijk in. De liefhebbers en fans hebben er een flinke tijd op moeten wachten, maar eens te meer wordt hier bewezen dat ook bands met een 'do it yourself'-attitude naar grote hoogten kunnen stijgen! De truc is natuurlijk wel om dan ook daadwerkelijk een hoogvlieger te blijven: maar dat blijkt voor dit zestal zeker geen probleem te zijn! 'Drawing Circles' is de overtreffende trap van het fenomenale 'Polars'!