Scar Symmetry - Pitch Black Progress

Scar Symmetry - Pitch Black Progress

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder death metal / grindcore

Koen B. : Metal Blade wilde na de licentiedeal van het debuut 'Symmetric In Design' de band uitkopen bij Cold Records. Ik weet nou niet of men niet genoeg geld had of men niet diep genoeg in de buidel wilde tasten, maar de opvolger 'Pitch Black Progress' verschijnt bij een van Europa's grootste underground labels Nuclear Blast, die dus blijkbaar wél tot het gaatje wilden gaan. De eerste CD kreeg lovende kritieken in de pers maar helaas hebben tot op heden nog maar weinig mensen dit vijftal live aan het werk kunnen zien. Nuclear Blast kennende gaat daar wel verandering in komen want die weten hun bands altijd wel op goede tournees te krijgen en op de belangrijke festivals te planten. Deze Speedy Gonzalesjes, dit is alweer de tweede CD binnen twee jaar na oprichting, zijn er nu echt klaar voor om de melodieuze death metal troon te bestijgen.

Diegenen die het eerste album omarmden, zullen zeker 'Pitch Black Progress' op waarde in kunnen schatten. Net als op de al eerder genoemde disk, werd deze in de Studio van gitarist Jonas Kjellgren opgenomen en het geluid is weer helemaal tiptop in orde. Er staan dertien nummers op deze schijf en die zijn samen goed voor een uur muziek. De zang van Christian Älvestam bestaat wederom uit cleane vocalen die worden afgewisseld met smerige death grunts en dit gecombineerd met prima melodieuze death metal maakt dit een fantastische CD. Voor de rest hou ik deze recensie kort, want voor meer informatie verzoek ik jullie het interview verderop in dit issue te lezen. Scar Symmetry zijn de schrijvers van een nieuw hoofdstuk in het dikke heavy metal boek!