Daylight Dies - Dismantling Devotion

Daylight Dies - Dismantling Devotion

Label : Candlelight | Archiveer onder death metal / grindcore

Fons : Op het label waar ooit Opeth debuteerde verscheen afgelopen maand de tweede cd van Daylight Dies, een atmosferisch death metal gezelschap uit North Carolina (V.S.). Op 'Dismantling Devotion' nogal wat invloeden van Opeth ('A Life Less Lived', 'Solitary Refinement' ) terug, alhoewel men nooit dezelfde klasse als de beroemde Zweden behaalt. Daarvoor is het songmateriaal gewoonweg niet spannend genoeg.

Er wordt trouwens wel erg goed gemusiceerd op 'Dismantling Devotion'. Daylight Dies weet met prachtige, gedragen gitaarmelodien de juiste, dromerige sfeer te creren, die in dit genre zo belangrijk is. Zanger Nathan Ellis beschikt over een sterke grunt, terwijl bassist Egan O'Rourke de cleane zangstukken voor zijn rekening neemt. De gitaarsolo's zijn om van te smullen. Herinner je 'Icon' van Paradise Lost nog? Die cd werd indertijd gedomineerd door net zulke solo's.
De nummers liggen allemaal in hetzelfde straatje. Het gaspedaal wordt vrijwel nooit ingedrukt, het tempo blijft laag, maar het is wel allemaal erg sfeervol ingevuld.

Bij bands als deze kan ik vaak de aandacht er maar moeilijk bijhouden, zeker als de cd ook nog bijna een uur duurt. Ik wil het woord langdradig niet noemen, daarvoor heeft de band te veel kwaliteiten in huis, maar wat meer spanning op zijn tijd had wat mij betreft wel gemogen. Fans van Anathema, Opeth en Paradise Lost (zijn daar nog wel mensen fan van?) moeten maar eens naar dit plaatje gaan luisteren. Ik weet zeker dat ze er veel plezier mee zullen beleven.