Luvplanet - State Of MInd

Luvplanet - State Of MInd

Label : Eigen beheer | Archiveer onder hardrock / aor

Sjak : Voor al diegen die zich ooit afgevraagd hebben waar ex-Vicious Rumors gitarist Mark McGee (die mede verantwoordelijk was voor 'Digital Dictator', in mijn beleving één van de beste metal platen aller tijden) gebleven was, heb ik hier het antwoord. Mark is gitarist (en part-time zanger) geworden in de melodieuze poprock formatie Luvplanet. Ja, je hoort het goed, het metalbeest van vroeger houdt zich nu bezig met melodieuze poprock! Nu niet meteen hard wegrennen of het lezen van deze recensie abrupt beeindigen, want Luvplanet is zeer zeker de moeite van het uitproberen waard.

Even een klein stukje geschiedenis: in 1999 kwam Mark in contact met zangeres Nicole Sutton die, buiten het feit dat ze een leuke dame is om te zien, over een zeer goede stem bleek te beschikken. Reden genoeg voor Mark om samen met Nicole in 2001 de formatie Luvplanet op te richten, die in begin 2003 hun debuut-CD uitbracht. In 2003 werden Mark en Nicole vergezeld door Tommy Sisco (ook al ex-Vicious Rumors) en Scott McKenzie en gevieren werd in de herfst van 2004 deze 'State Of Mind' plaat opgenomen.

Ik ben niet in de gelegenheid geweest om hun debuut-album te beluisteren, maar wat ik op 'State Of Mind' hoor bevalt me prima. Zoals eerder aangegeven moet je geen scheurende metal-riffs verwachten, maar meer ingetogen nummers waarbij met name de vocale capaciteiten van Nicole in een positief daglicht geplaatst worden. Soms doet ze me erg denken aan Ann Wilson (Heart) en ook het songmateriaal heeft wel wat weg van Heart (ten tijde van een 'Dreamboat Annie'). Het is niet zo dat Mark zijn metal-verleden helemaal heeft afgezworen, want elk nummer wordt opgeluisterd met een lekkere, vaak inventieve gitaarsolo. Deze combinatie van prima zang en lekkere gitaristische capriolen levert een aantal zeer genietbare nummers op, zoals bijvoorbeeld 'State Of Mind', 'Girl', 'More Than I Do', 'Life Goes On' en 'Something's Waiting'. Indien deze band de juiste promotie gaat krijgen, ben ik er van overtuigd dat men een groot publiek kan gaan aanspreken.

Let wel dat deze plaat absoluut niet geschikt is voor die-hard metal freaks, maar juist voor mensen die goed uitgevoerde (pop)rock kunnen waarderen. Wat mij betreft een zeer goede CD, die er zeker voor zou moeten kunnen gaan zorgen dat een platenmaatschappij geinteresseerd raakt in deze band.