Tiamat - The Church Of Tiamat

Tiamat - The Church Of Tiamat

Label : Century Media | Archiveer onder gothic metal

Release type: DVD/Video

Vera : Sommige bands brengen tegenwoordig al na twee albums een dvd uit, maar anders liggen de zaken wanneer een band die al jaren meegaat eindelijk de stap waagt om onze collectie 'beeld-en-geluid' aan te vullen. De verwachtingen liggen dan ook hoger. Ik zal er niet langer de spanning in houden: de eerste dvd van Tiamat 'The Church Of Tiamat' is zijn geld dubbel en dik waard.

Toen ik in december 2004 met de band sprak op de avond van hun eerste concert van die toer, vertelden ze me al dat ze op 13 januari 2005 opnamen zouden maken van hun concert in Krakau (Polen). Dit is dus het resultaat van deze inspanningen dat op 21 april 2006 in de winkels ligt. Voor mij is het heel herkenbaar, daar de show een bijna identieke versie van deze in Antwerpen is. Voor de mensen die de band tijdens deze toer niet aan het werk zagen: Tiamat speelt een interessante doorsnede van heel zijn carrire. Veel singles waarvan ook videoclips gemaakt zijn. Enkele ongebruikelijke tracks in de vorm van 'Children Of The Underworld' en 'Brighter Than The Sun' en natuurlijk de knallers van de doorbraak cd 'Wild Honey'. 'Whatever That Hurts' en vooral 'Gaia' hebben de tand des tijd doorstaan. Tiamat bestaat al bijna twintig jaar, al is het enkel zanger, componist en gitarist Johan Edlund die over is van vroegere bezettingen. Begonnen als heftige black metal band en vrij abrupt meer melodieuze muziek gaan maken. Het occulte en de bijna griezelige uitstraling is echter gebleven. Dat is al de helft van de betovering van zo een concert. De andere helft van de magie is de knappe muziek. En wat is die Fredrik Akesson een fantastisch gitarist! Het concert duurt n uur zestien minuten en het geluid is perfect. De lichtshow is overwegend rood en blauw, warme en vrij donkere kleuren dus. Voordeel van de huidige dvd's is gaaf DTS 5.1 surround geluid.

Buiten dit concert zijn er nog heel wat extra's. Allereerst een interview met Johan en bassist Anders Iwers, waarbij de nogal ongemakkelijke houding van de mannen heel herkenbaar is. Johan Edlund blijft nu eenmaal een moeilijk te doorgronden man, hem aan het lachen brengen lijkt me een hele opgave. Maar goed, we komen toch heel wat aan de weet. Duur van het interview: 25 minuten. Dan zijn er heel wat opnamen die de moeite waard zijn. Dat gaat van live nummers uit 1990, 1995 ('Undressed', mijn favoriet uit 'Clouds') en 2002 (in Zwitserland) tot hun meest bekende clips en ook nog een opname in de studio ter voorbereiding van 'Deeper Kind Of Slumber'. Verder is er de gewone informatie zoals discografie, foto- en kunstgalerij, websites en logo. Alles tezamen zo'n honderd zestig minuten genieten van n van de meest aparte bands uit de donkere metal geschiedenis. Een waardevol en prachtig document!