Killing Machine - Metalmorphosis

Killing Machine - Metalmorphosis

Label : Mausoleum Records | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Het gebeurt niet al te vaak, maar soms heeft onze hoofdredacteur wel eens een helder moment. Een voorbeeld hiervan was zijn conclusie in de recensie van Killing Machine's debuut-album, waar hij aangaf dat deze band in ieder geval talentvol was en dat men wellicht in staat zou zijn om dit talent bij een volgend album beter te benutten. De band heeft dit statement behoorlijk serieus opgepakt en heeft met deze opvolger 'Metalmorphosis' echt een monster van een metalplaat uitgebracht!

Ik moet eerlijk bekennen dat ik in eerste instantie twijfelde aan de vooruitziende blik van onze Horst, want de belangrijkste persoon binnen Killing Machine is gitarist/componist Peter Scheithauer die met zijn andere band Stream nu niet bepaald wereldschokkende releases op de mensheid heeft losgelaten (kijk maar eens even naar mijn beoordeling van hun 'Killing The Dragon' CD ophttp://www.lordsofmetal.nl/showreview.php?id=3627&lang=nl).Een eerste beluistering nam echter alle twijfels weg en maakte meteen duidelijk dat Horst de potentie heeft om de nieuwe (mannelijke) Char te worden.

De huidige Killing Machine line-up in ogenschouw nemende, kan het ook bijna niet mis gaan want buiten de al genoemde Peter Scheithauer heeft de band nog een viertal klasbakken in huis. Zeg nou zelf, met James Rivera (Helstar, Vicious Rumors, Seven Witches, Destiny's End, Flotsam & Jetsam) als zanger, Dave Ellefson (Megadeth) als bassist, Jimmy DeGrasso (Y&T) als drummer en Juan Garcia (Agent Steel) als tweede gitarist heb je toch wel het neusje van de zalm uit de metal-scene.

De vijf heren maken van de tien aanwezige nummers een ware belevenis en spelen de pannen van het dak! Opener 'Killing Machine' lijkt met name door de Rob Halford-imitatie van James Rivera wel erg op Judas Priest ten tijde van hun 'Painkiller'-CD, maar ik zou me hier niet teveel aan storen want het is gewoon een prima metal nummer (en was 'Painkiller' nu juist niet één van de betere Priest-releases?). In de overige negen tracks klinkt James meer als James Rivera en dat bevalt me nog een stuk beter. Dit levert een aantal geweldige nummers op, zoals 'Loup Garou', 'Scarred Beyond The Black', 'Redemption From Genocide'....eigenlijk kan ik alle songs wel opnoemen want ze zijn allemaal van erg hoge kwaliteit. Als ik dan toch een minpuntje zou moeten benoemen, dan is dat het feit dat ik het wel erg slordig van Mausoleum Records vind om de tracklisting verkeerd af te drukken op de achterzijde van het hoesje, maar dit is slechts een detail.

Natuurlijk zal de band door menig journalist afgedaan worden als een tweederangs Judas Priest-kloon en dus genadeloos de grond in geboord worden. Laat je hier echter niet door misleiden, want 'Metalmorphosis' is mijns inziens veel beter dan de laatste Judas Priest platen (laat de dreigbrieven maar weer komen...) en is tot nu toe verreweg de beste CD die ik in 2006 heb mogen beluisteren (en dat zijn er intussen nogal wat). Kortom, een fantastische metal CD die zeker in mijn 2006 jaarlijstje zal opduiken en die voor traditionele heavy metal liefhebbers absoluut verplichte aanschaf is!