Doro - Warrior Soul

Doro - Warrior Soul

Label : AFM Records | Archiveer onder hardrock / aor

Sjak : Het was alweer zo'n vier jaar geleden dat de laatste reguliere studio-plaat 'Fight' van onze Duitse schone het levenslicht zag. Gedurende deze periode van vier jaar heeft Doro natuurlijk niet stilgezeten en met name gewerkt aan de 'Classic Diamonds' CD en DVD. Nu vond ik 'Fight' persoonlijk niet de sterkste plaat van Doro, met name door het wisselvallige kwaliteitsniveau van de nummers, en ik was dan ook reuze benieuwd of 'Warrior Soul' weer kon aanhaken met de betere releases van Doro.

Gelukkig kan ik melden dat 'Warrior Soul' me inderdaad een stuk beter bevalt dan 'Fight', gewoonweg omdat het songmateriaal van een hoger niveau is, enkele uitzonderingen daargelaten zoals het totaal overbodige niemandalletje 'Ungebrochen'. Doro heeft al sinds jaar en dag een eigen unieke stijl en daar wordt ook op deze nieuwe plaat niet van afgeweken. Verwacht dus niets nieuws onder de zon, maar gewoon een gedegen (bij wijlen melodieus) metal album. Mevrouw Pesch is nog steeds geen wereldzangeres, maar weet door haar inzet en enthousiasme de meeste nummers dusdanig in te kleuren dat het een zeer aangename luister-ervaring wordt. De betere nummers van de plaat zijn 'You're My Family' (dat een regelrechte ode aan haar fans is) en de headbangers 'Strangers Yesterday', 'Creep Into My Brain' en 'Thunderspell'. De aanwezige ballads zijn wat mij betreft echter de hoogtepunten van de plaat, met name het aan de overleden AFM-oprichter Andy Allendörfer opgedragen 'Shine On', wat de nodige kippenvelmomenten oplevert.

Traditiegetrouw staat er ook weer een Duitstalige ballad op de plaat, maar het dient te worden gezegd dat het verre van slechte 'In Liebe Und Freundschaft' niet het niveau haalt van een 'Fur Immer'. Dat gezegd hebbende kan ik concluderen dat 'Warrior Soul' een zeer gedegen metal plaat is geworden die zeker zijn weg naar het metalminnende publiek zal vinden.