Sinister - Afterburner

Sinister - Afterburner

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Nederlands' death metal trots leek met de middelmatige releases 'Savage or Grace' en 'Creative Killings' een langzame dood te sterven. De band was nog maar een schim van de grootse death metal mogendheid van tien jaar daarvoor, waar men internationaal met zoveel respect over sprak. Sinister was duidelijk over hun hoogtepunt heen en toen de stekker er twee jaar geleden uitgetrokken werd, was het alsof we onze hoogbejaarde death metal oma vredig zagen inslapen.

Toch zat het de heren Kloosterwaard en Paul niet lekker en zo werd Sinister met behulp van donororganen toch weer nieuw leven in geblazen. Drummer Paul Beltman werd binnengehaald van het opgeheven Judgement Day, en bassist Bas van den Boogaard (ex-Pleurisy) werd onlangs ook tot voltallig Sinister lid benoemd. Wat, nu twee drummers en twee bassisten in Sinister? Nee, bassist Alex Paul stapte over op gitaar en Aad Kloosterwaard is nu verantwoordelijk voor de zang, en als je de nieuwe release hoort, dan vraag je je af waarom hij dat niet eerder gedaan heeft. Sinister gaat als vanouds tekeer op hun nieuwe album, en de death metal is eindelijk weer eens voorzien van een zanger met ballen. Op zich hoef je op 'Afterburner' dan ook geen grote verassingen te verwachten. De nieuwe plaat klinkt gewoon weer eens ouderwets naar Sinister en is lekker overtuigend. Sterke songs en een vet geluid. Dat kan ook haast niet anders want 'Afterburner' werd in de Stage One Studios met Andy Classen opgenomen en is voorzien van een klasse productie. Nooit gedacht dat Sinister ooit nog eens zo'n sterke plaat zou afleveren. Sinister is terug, en hoe!