Ministry - Rio Grande Blood

Ministry - Rio Grande Blood

Label : 13th Planet Records | Archiveer onder industrial / ebm

Frank D. : Wat is het grote verschil tussen de jaren zestig en nu? In de jaren zestig dacht men dat met lieve liedjes het monster dat oorlog heet kon worden bevochten. Tegenwoordig weten we dat er maar n ding helpt en dat is bruut verbaal geweld. Fight fire with fire, zeg maar. En een van de grootste pyromanen op dit gebied is Al Jourgensen. Al liet in 2004 al geen spaan heel van het olieverslaafde machtsbolwerk van Bush junior ('Houses Of The Mole') en de herverkiezing van de knul heeft Al en zijn troepen zeker niet verslagen. Sterker, het gevecht was misschien even verloren, maar de oorlog was nog lang niet voorbij. Nog lang niet!

Kort en goed, met 'Rio Grande Blood' slaat Ministry de spijker volledig op zijn kop. Bijgestaan door veteranen als Tommy Victor (Prong) en Paul Raven (Killing Joke) gaat Al door op de in 2004 ingeslagen weg en stijgt naar nog grotere hoogten. Dit album laat namelijk in alles zijn voorganger achter zich. De CD begint met 'Rio Grande Blood', waarin Bush zelf (met wat hulp van manipulatie) de echte motieven van zijn regime uitlegt. Het geluid is op en top Ministry. Opgefokte drums, agressieve gitaren en een adrenaline oproepende zang. Venijn in zijn puurste vorm. Na het meer gitaargeorinteerde 'Seor Peligro' en het hilarische 'Ganggreen' (met een behoorlijke zieke twist op het 'Full Metal Jacket' thema) is het de beurt aan het tekstueel briljante 'Fear Is Big Business'. Dit nummer zou verplicht moeten worden in iedere opleiding journalistiek. Het rebellerende 'Lies, Lies, Lies' pakt een ander taboe van dit moment aan: "Wat klopt er niet aan de 11 september mythe?. Jawel, Ministry laat zich niet muilkorven! In volle vaart dendert de trein door met tracks als 'The Great Satan' en 'Ass Clown' (met Jello Biafra), waarbij de tip is het volume vol open te draaien en goed naar de clown te luisteren, zorg wel dat er niets kan omvallen in de buurt. Als 'Khyber Pass' langzaam wegsterft (en het wachten op de secret track begint) zit ik murw gebeukt in mijn stoel. Dit is een monument voor de vrijheid van meningsuiting en dat vanuit het hol van de leeuw zelf.

Samenvattend gaat Ministry met dit album ruim over het al niet misselijke 'Houses Of The Mole' heen. Respect, complimenten, hulde: 'Rio Grande Blood' is nu al het protest album van 2006.