Summoning - Oath Bound

Summoning - Oath Bound

Label : Napalm Records | Archiveer onder black/pagan metal

Vera : Was het vorige maand Bal Sagoth die ons met hun 'The Chthonicle Chronicles' wisten mee te voeren naar andere tijden en magische werelden, deze maand kunnen we ons volledig laten gaan op de tonen van het nieuwe album van Summoning 'Oath Bound'. Beiden bands hebben hun wortels in de black metal, maar dan houdt de vergelijking op en zou ik durven beweren dat ze er beiden te uniek voor zijn.

Stap even af van al je ideeën over de structuur van een song. Je weet wel, strofe, strofe, refrein, gitaarsolo, enzovoort. Want de muziek van Summoning is een aaneenschakeling van sferen die tezamen een adembenemende reis doorheen Midden Aarde ambieert. Lang voor het succes van de Lord Of The Rings filmtrilogie schreef dit Oostenrijkse duo namelijk al volledige epossen die gebaseerd waren op de werken van de schrijver J.R.R. Tolkien. Om exact te zijn sinds hun tweede album 'Minas Morgul' uit 1995. Rond die tijd ruilden ze de ruwe black metal voor een meer epische en orkestrale aanpak en namen ze afscheid van drummer Trifixion. Sindsdien is Summoning het levenswerk van Silenius en Protector. Albums als 'Dol Guldur', 'Stronghold' en 'Let Mortal Heroes Sing Your Fame' werden bejubeld door een select publiek en hadden op mij telkens een verslavende uitwerking. Het is erg gevaarlijk om zomaar eventjes Summoning op te zetten. Dan kan je er gegarandeerd heel de avond niet genoeg van krijgen. Op de ene of andere manier neemt de muziek bezit van je en kan je maar moeilijk terug afscheid nemen van de onwereldse reis die Summoning in zijn muziek tot leven brengt.

Ook nu zullen ze de fans niet teleurstellen. Er zijn terug wat meer gitaren te horen, maar het blijven overwegend de atmosferische toetsen die ons bij de hand nemen op deze avontuurlijke reis. En men gaat nog wat verder voor de ingewijden: de track 'Mirdautas Vras' is helemaal gezongen in de sinistere taal van Mordor, een taal die Gorthaur (de oude elvennaam voor Sauron) ontwikkelde voor zijn duistere betrachtingen. De lange nummers zijn erg slepend en worden doorkliefd door de ijselijke dichterkunst van het duo in beheerst gekrijs. Heel duister en sfeervol, verwacht geen furieuze black metal, maar een tocht die stap voor stap langs imaginaire droomwerelden leidt. Men neemt er zijn tijd voor want een nummer duurt gemiddeld acht tot elf minuten en dit volledige album is een reis doorheen de tijd van zeventig minuten.

Trommels creëren een bombastische grandeur, de toetsen zijn onverminderd atmosferisch en de gitaren slepend. Af en toe horen we een niet nader te bepalen oerschreeuw van een primordiaal wezen. Dit alles wordt in twee nummers nog verfraaid door hemelse zware koorzangen. Een nummer als 'Land Of The Dead' is daardoor ten huize Vera al uitgegroeid tot een klassieker die op volle kracht uit mijn boxen schalt tot in der eeuwigheid. Top klasse die het woord soundtrack een nieuwe betekenis geeft!