Theatre Of Tragedy - Storm

Theatre Of Tragedy - Storm

Label : AFM Records | Archiveer onder gothic metal

Vera : De Noorse band Theatre Of Tragedy heeft een roemrijk verleden. In de tweede helft van de jaren negentig groeide men uit tot één van de toonaangevende bands in de oprukkende gothic metal scene met vrouwelijke en mannelijke vocalen. Liv Kristine was de toenmalige zangeres en albums als 'Velvet Darkness They Fear' en 'Aegis' worden aanzien als klassiekers in het genre. Na enkele minder geslaagde albums werd Liv Kristine in 2003 uit de band gezet. De groep zelf stond voor de moeilijke opgave om een nieuwe zangeres te kiezen. Zelfs toen die bekend gemaakt werd, Nell (ook actief in The Crest), duurde het nog een hele poos voor we nieuw werk konden verwelkomen.

Helaas heeft 'Storm' hetzelfde effect op me als hun eerste concert in die nieuwe bezetting: het gaat allemaal een beetje langs me heen zonder echt boeiend te zijn. Nell heeft een zuivere, goede stem die niet veel verschilt van de vocalen van haar voorgangster, maar het materiaal is zo mak en braaf geworden. Theatre Of Tragedy maakt gewoon popmuziek tegenwoordig! Goed, er zijn nog harde gitaren in sommige nummers en de single tracks 'Storm' en 'Begin & End' zijn toegankelijke nummers die meteen blijven hangen, maar bij een luchtig popdeuntje als 'Silence' ga ik me toch afvragen of dit zo lichtvoetig gaat voortduren. Zo mogelijk nog braver zijn 'Ashes And Dreams' en 'Voices' en de ballad 'Fade'. Trouwens, de mannelijke vocalen van Raymond stellen ook niet veel voor. Meestal een mechanische, vervormde stem die fluistert of spreekt, maar waar niets vervaarlijks meer van uit gaat. Af en toe wat elektronica, in een ander nummer enkele stevige gitaren, en vooral heel veel zang. Het kabbelt verder met veel precisie, maar zonder ziel.

Positieve punten? Zijn er ook. 'Storm' kreeg een prima algemeen geluid mee van producer Rico Darum en het album werd in Canada gemixt door Greg Reeley (o.a. Paradise Lost). Wel, nu de naam dan toch gevallen is: dit doet me nog het meest denken aan de vervlakking van Paradise Lost na 'Draconian Times'. Samengevat: 'Storm' is een netjes gemaakte gothic pop plaat, maar een storm zal het niet meer veroorzaken.