Darzamat - Transkarpatia

Darzamat - Transkarpatia

Label : Metal Mind Productions | Archiveer onder black/pagan metal

Vera : De Poolse band Darzamat heeft al een behoorlijk lange geschiedenis. In de jaren negentig maakten we kennis met hen mits twee opmerkelijke albums 'In The Flames Of Black Art' en 'In The Opium Of Black Veil' die een eigenzinnige mix van black metal met avant-garde lieten horen. Pas enkele jaren later is er 'Oniriad', hetgeen een erg experimenteel album was, opgenomen in de eigen Post Street Studio van gitarist Simon. Helaas drijft deze try out een wig tussen Simon en stichtend lid en zanger Flauros. De wegen van beide muzikanten scheiden. Flauros staat voor de moeilijke opgave om nieuwe bandleden te zoeken, slaagt daarin en het eerste resultaat was 'Semidevilish' in 2004. De hernieuwde band keert daarop terug naar een veel harder geluid en de lovende recensies maken dat Darzamat overal op de grootste festivals kan spelen, tot in Mexico toe. Daar halen ze zelfs de cover van het grootste Mexicaanse rock magazine Barahunda. Tournees doorheen Duitsland, Rusland en Oekrane vestigen de naam van Darzamat terug op de metal kaart.

Op het nieuwe, vijfde album is de stijl die men op 'Semidevilish' is ingeslagen verder uitgediept. Het nieuwe materiaal is erg heavy en deze mix van black en death metal wordt gecompleteerd door prachtige simfonische arrangementen die het griezelige elementen in de muziek volledig tot hun recht laten komen. Want dit is een link met Darzamat's eerste werk: het heeft een erg griezelige sfeer met onderwerpen als vampirisme, occulte praktijken en geestelijke slavernij. Alles wat de menselijke geest in beroering kan brengen wordt zonder poeha aangekaart. Het spreekt voor zich dat zulke beladen thema's enkel tot hun recht kunnen komen in veelgelaagde, ingewikkelde muzikale structuren. Maar dat is nou net een eigenschap die Darzamat altijd zo uniek maakt. Ik zou dit album dan ook willen aanraden aan liefhebbers van moeilijk te doorgronden, maar o zo rijke muzikale uitspattingen als Arcturus en Ulver. Blikvangers zijn de grofkorrelige, 'creepy' zang van Flauros en de veelzijdige vrouwelijke vocalen van Nera. Verwacht geen gothic vocalen, maar passionele zang met Slavische begeestering die door de geheimzinnige en duistere inborst het ongemakkelijke gevoel benadrukt. Keiharde nummers als 'Hallucinations' en 'The Old Form Of Worship' worden afgewisseld met onheilspellende gesproken fragmenten, een intro met violen en dan weer bedachtzame pianoklanken. De orkestrale arrangementen zijn met grote precisie in de extreme metal verwerkt. 'Transkarpatia' doet zijn macaber thema en locatie alle eer aan. Het album werd opgenomen in de 'Maq' studios, maar hetgeen dit album zijn perfecte klank geeft is ongetwijfeld de productie door Andy La Rocque (gitarist King Diamond) in de Zweedse Los Angered Recording Studio. Deze internationale samenwerking heeft geleid tot Darzamat's beste album tot nu toe!