Steep - Silence Is Not Golden

Steep - Silence Is Not Golden

Label : Dies Irae | Archiveer onder speed / thrash metal

Jean : Dat thrash metal aan een ware revival bezig is blijkt maar weer eens getuige het full-length album van de Finnen van Steep. Deze band vergaarde redelijk wat bekendheid door het uitbrengen van hun mini CD 'Undisclosed' op hun eigen label, met als resultaat dat de een deal voor een full-length kregen aangeboden met Dies Irea Records.

Dit album, opgenomen in de Finnvox Studio, knalt lekker uit je speakers en heeft het bombastische geluid wat een genre als dit moet hebben Weliswaar maken de heren gebruik van invalshoeken die we kennen van recenter Slayer en At The Gates werk, maar toch blijft het behoorlijk traditionele thrash wat de klok slaat. De opener 'Silence Is Not Golden' maakt meteen gebruik van een lekkere lompe At The Gates riff waarvan het tempo de gehele cd wel karakteriseert. Uitschieters staan er niet op deze plaat, daar de nummers vrijwel allemaal in het zelfde ritme liggen en de variatie moeten hebben van het gitaarwerk. De zang doet mij denken aan Entombed met (alweer) wat Slayer referenties, maar omdat de teksten ietwat afgeragd worden met een boze schreeuwende stem is Steep niet weggelegd voor de liefhebber van melodieuze thrash. De up tempo liefhebber zal Steep, met zijn zware en laag gestemde gitaren echter beslist erg lekker vinden, en met name tijdens nummers als 'Thousand Years', 'Redefine' en de sloper 'The Empire of Grief'. De Finnen laten ons trouwens ook terugblikken op hun demo en eerste mini CD (respectievelijk uit 2002 en2004) middels drie bonus tracks. Met een totale afspeeltijd van bijna een heel uur is 'Silence Is Not Golden' dan ook een behoorlijk vruchtbare release van deze Finnen.