Sora - Demeted Honour

Sora - Demeted Honour

Label : MTM Music | Archiveer onder hardrock / aor

Eddy : Toen Erol Sora ergens in het midden van de jaren zeventig KISS op de televisie zag kreeg hij de kriebels om ook zelf eens wat in de muziek te gaan proberen. Hij woonde als jonge knul in Montreal en in tegenstelling van al zijn schoolmaatjes die zich volledig op ijshockey stortten begon jonge Erol al vroeg op een gitaar te oefenen. Na enkele jaren in schoolbandjes gespeeld te hebben besloten deze knul dat het beter voor zijn carrière was als hij naar Los Angeles zou verhuizen.

Het duurde niet lang of hij werd gevraagd om mee te spelen bij projecten van leden van groepen zoals Quiet Riot en Survivor. Toch kwam in het begin van de jaren negentig de vraag bij Erol op of Los Angeles wel de juiste keuze voor hem was geweest. Zodoende pakte hij nogmaals al zijn bagage in en vertrok naar Londen. Daar zou hij enkele jaren samenwerken met ex-Uriah Heep muzikant John Lawton. Samen brachten ze verschillende cd's en dvd's uit. Langzamerhand werd het Erol duidelijk dat hij zoveel ervaring in zijn koffer had dat het tijd was om iets voor zichzelf te gaan doen.

Samen met Lance Chalmers op drums, Kevin Dahl op de bas, Gregory Macdonald met z'n orgel, wat keyboard door Lousie Porter en hemzelf als zanger en gitarist heeft hij zojuist zijn eerste soloplaat 'Demented Honour' op ons afgevuurd. Om de boel met zijn woorden te omschrijven, met deze plaat probeert hij fans van groepen zoals Bad Company, Deep Purple, KISS en Thin Lizzy tot hun dienst te zijn. Daar kan ik niets tegenin brengen, zijn plaat zit vol met rauwe rock uit die hoek. Wel is duidelijk dat zijn composities niet echt iets nieuws aan het genre toevoegen, die zijn nogal standaard. Maar als we het eventjes over zijn gitaarspel hebben, die mag zeker gehoord worden. Zijn solo's en het ritmespel zijn zeer dik in orde, hij weet heel goed hoe hij zijn gereedschap met zes snaren tot het uiterste moet drijven. Ook zijn zangstem is helemaal niet slecht, ik kan dan ook met enig zekerheid zeggen dat deze man een prima muzikant is. Alleen de nummers op de plaat zijn dus niet echt vernieuwend en baanbrekend, die gaan eerder voor zekerheid. Voor de muzikale fans die niet te veel hoge eisen stellen aan rocknummers is 'Demented Honour' echter een goede aankoop.