Battered - Battered

Battered - Battered

Label : Tabu Recordings | Archiveer onder speed / thrash metal

Jean : Ha! Dit is waar ik op zat te wachten. Het debuut album van het Noorse Battered met dezelfde titel. Ik herinner me dagen nog waar internet nog geen optie was en dat ik herhaaldelijk schreef met ene "Grimar” van de band Einherjer, ergens begin 90'er jaren. De release van Einherjer's cassette demo was voor mij een zeer aangename verassing, ik bleef de band dan ook volgen. Het laatste Einherjer album dateert alweer van 2004 en was ook hun laatste, wegens het uiteenvallen van de band. Met Battered laat Grimar (die in de echte wereld gewoon Frode Glesnes heet) echter weer wat van zich horen.

Hij heeft trouwens wel wat versterking meegenomen uit het oude Einherjer kamp. Ik herken Gerhard als drummer en Aksel op de gitaar, en twee leden van de Noorse band Headblock, te weten Ole (bas) en Siggy (vocalen), maken de boel compleet. Al vanaf de allereerste tonen is het zeer duidelijk dat men alle typerende Einherjer eigenschappen overboord heeft geworpen om met een totaal andere stijl op de markt te komen. Men beschrijft zichzelf als "in your face thrash metal” en dat lukt alleraardigst! De diverse bandleden hebben zo allen hun eigen muzikale interesses en invloeden, en dat hoor je terug in Battered, variërend van gindcore naar black metal tot alternatieve vormen van rock en metal en weer terug. Het geheel komt wel zeer ontspannen en totaal niet geforceerd over, maar zit verpakt ik lekker vloeiende nummers die allen een prettige thrash basis hebben. Vanaf 'Oblivion Awaits' tot aan 'Derelict' is het gewoonweg lekker headbangen geblazen met deze Noorse gasten. Slayer invloeden horen we terug in 'The Flagellant' (hallo Reign In Blood'!), maar tijdens 'Demagog' blijkt de zanger ook Cathedral heel goed te kennen. Vocalist Siggy heeft trouwens wel meer favorieten, blijkens zijn gekrijs op een hoog Kreator/Slayer/Pantera niveau, wat er mede voor zorgt dat ik band niet echt op saaie momenten kan betrappen (iets waar ik bij iedere band wel een beetje naar zoek). Op momenten dat de muziek ietwat langdradig begint te worden, gooit men er weer een twist uit die verassend de bocht om komt gescheurd alsof men de afwisselende partijen in overvloed uit de mouw kan schudden.

Productioneel wijkt de CD niet af van het gemiddelde, maar dat wilt niet zeggen dat 'Battered' niet goed klinkt. De schijf heeft gewoon de typische klank die thrash metal uitgave moet hebben, niks meer of minder, dus dat heeft Frode (die zelf tekende voor de productie) gewoon adequaat gedaan. Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik Battered prefereer boven Einherjer, maar dat komt voornamelijk omdat Battered toegankelijker muziek maakt. Dit debuut is gewoon een verdomd sterke thrash plaat met zowel aanknopingspunten met 80's Bay Area thrash als wel met moderne varianten binnen het genre. Ik raad een ieder dan ook ten zeerste aan dit album eens te proberen. Je zal merken dat dit album groeit met iedere luisterbeurt.