Angel Blake - Angel Blake

Angel Blake - Angel Blake

Label : Metal Blade | Archiveer onder heavy / power metal

Jean : De ontzettend getalenteerde Marko Tervonen levert het debuut af met 'zijn' nieuwe band Angel Blake. Na een vruchtbare carrire in The Crown werd het tijd voor dit wandelende muzikale brein om zijn ideen en ambities in een solo carrire uit te werken, en Angel Blake werd een feit. Verwacht echter geen The Crown extensie van Angel Blake, daar deze band alles behalve naar The Crown klinkt. Marko liep volgens de geschriften al tijdens de Crown era rond met ideen en nummers die gewoonweg niet in het straatje van deze band pasten. Tijd dus voor een solo band om die nummers om te zetten in iets concreets, en dat is op een meer dan uitstekende wijze gelukt.

Met dit debuut van Angel Blake is Marko - die lle instrumenten zelf ingespeeld heeft plus tekende voor de mix en productie - er namelijk in geslaagd om vrijwel totaal afstand te doen van oude invloeden en spel eigenschappen. Deze schijf klinkt vanaf opener 'The Force' al meteen heerlijk fris en catchy. Marko erkent dat er veel invloeden van Metallica, Danzig, Paradise Lost en Sentenced gebruikt zijn. Ik voeg er voor de duidelijkheid ook meteen maar The Cult aan dit rijtje toe, zodat de trouwe lezer meteen weet in welke richting dit album gezocht mag worden. Zoals reeds vermeld heeft Marko zelf alle instrumenten zelf ingespeeld, de vocalen echter worden door Tony Jelencovich (ex - Transport League/Mnemic) onder handen genomen.

De vergelijking met bovenstaande bands normaal gesproken geen garantie voor een sterk album, maar in dit geval mag ik graag een uitzondering maken. In het nummer 'The End' is er hevig gebruik gemaakt van typische Danzig sferen door gebruik te maken van onheilspellende cleane gitaren die plots weer een melodieus refrein opbouwen, terwijl 'Self Terminate' weer ontzettend naar The Cult neigt door de combinatie van typische zang en muziek. Tony Jelencovich blijkt de juiste man te zijn voor de zangpartijen, want met beide - toch behoorlijk verschillende partijen - weet hij zonder probelem ui de strot te persen. Ook het Sentenced-achtige 'The Forsaken' is geen probleem voor hem. Met 'Thousand Storms' horen we Metallica invloeden die afgewisseld worden met naar Danzig klinkende coupletten, en zelfs de clich Rolling Stones cover 'Paint It Black' klinkt fris in de uitvoering van deze twee heren. Met 'Retaliate' als meest up tempo nummer op dit debuut is er ook weinig mis, dus ik durf wel te spreken van een knaller! Zeker met het opheffen van Sentenced is een band als Angel Blake zeer welkom. Om alle boven genoemde grote bands te combineren zonder als een kloon klinken is een prestatie van formaat, en daarvoor verdient Angel Blake een groot compliment. Middels de website heeft Marko inmiddels laten weten een live formatie bij elkaar te hebben gezocht om Angel Blake ook live te realiseren, mt Tony op vocalen.

Mensen die wel wat hebben met de genoemde bands in het bovenstaande verhaal kan ik dan ook niet anders aanraden dan medio maart de band uit te checken bij de locale platenboer.