Rage - Speak Of The Dead

Rage - Speak Of The Dead

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : O nee, heb ik dat weer! Wil je gaan luisteren naar een lekker metal plaatje en zie je opeens de boodschap op de voorkant van de promo staan dat op alle nummers op één na een voice-over geplaatst is wat het luisterplezier weer behoorlijk zal vergallen. Wanneer stoppen de platenmaatschappijen hier nu eens mee, want het is bijna onmogelijk om een objectief oordeel over een nieuwe release te geven wanneer je zo'n veertig keer de boodschap hoort "You're listening to the latest album of Rage called 'Speak Of The Dead'”. Ondanks de voice-over zal de gehele CD toch wel integraal op internet te vinden zijn voordat de release datum is bereikt. Je kunt dit soort zaken nu eenmaal niet voorkomen!

Genoeg gezeurd, laat ik toch maar proberen om een oordeel over dit plaatje te vellen en me niet al te veel te storen aan de anti-kopieer praktijken van de platenmaatschappij. De plaat is eigenlijk in twee stukken onder te verdelen namelijk de 'Suite Lingua Mortis' (de eerste acht songs opgenomen met een orkest, waarvan er maar liefst vijf instrumentaal zijn!) en de overige zeven songs wat meer recht voor zijn raap traditionele metal songs zijn. Ondanks het feit dat ik de 'Suite' wel geslaagd vind (hoewel er mijns inziens wat teveel instrumentals in zitten), ben ik zelf het meest te porren voor de traditionelere metal tracks. Op deze traditionele songs komt Rage het beste tot zijn recht, met name de drumgeweldernaar Mike Terrana kan hierop beter zijn ei kwijt. Beste songs zijn voor mij 'No Fear' (het enige nummer zonder voice-over - ik zou het hier niet meer over hebben, sorry!), waar de band een video van geschoten heeft, 'Full Moon' en titelnummer 'Speak Of the Dead'.

Ik weet niet of de keuze om twee verschillende "stijlen” op één CD te plaatsen zo'n gelukkige is. Misschien had men er voor moeten kiezen om twee albums uit te brengen in plaats van dit "combinatie-album”, maar de verkoopcijfers zullen wel gaan aangeven of dit in de smaak valt bij de muziekliefhebbers. Mij is deze combinatie in ieder geval wel bevallen.