Parkway Drive - Killing With A Smile

Parkway Drive - Killing With A Smile

Label : Resist Records | Archiveer onder metalcore

Patrick : Byron Bay ligt aan de Oostkust van Australi. Het is een gebied dat bekend staat om zijn kristal blauwe wateren, langgerekte zandstranden, zongebruinde surfers en hippies die op de hoek van de straat op een bongo wat muziek staan te maken. Met een aantal bewoners van nog geen 30.000, maar met 1,7 miljoen bezoekers per jaar heb je vast wel enig idee wat je daar te wachten staat. En bij zo een sfeertje hoort natuurlijk rustieke, akoestische muziek. Kom je dan even bedrogen uit als je 'Killing With A Smile' van Parkway Drive opzet!

Deze uit Byron Bay afkomstige band komt met hun tweede cd met een zeer overtuigend schijfje metalcore op de proppen. Ik doe de band er alleen veel en veel tekort mee door dit lukraak te bestempelen als metalcore. Met een massief geluid dat typische Zweedse death riffs omhelst, straffe, opgezwollen breaks, verbrijzelende ritmes en verminkende beats overtreft Parkway Drive alle clich etiketten van de metalcore met gemak. Parkway Drive zet nummers neer die voller, complexer, alom aanwezig en overdonderend zijn. De band gebruikt diverse invloeden (waarbij death, thrash en hardcore de boventoon voeren) en heeft daar een mooie balans in weten te vinden. De nummers zitten vol van de tempowisselingen; dan weer uitdagend langzaam, dan weer wordt er gespeeld met het tempo er vol bovenop ('Pandora'). De band weet zelfs een moment van ultieme stilte als kracht te gebruiken (einde van 'Guns For Show, Knives For A Pro'). Andere opvallende tracks zijn 'Gimme A D', 'It's Hard To Speak Without A Tongue', 'Mutiny' en 'Smoke 'Em If Ya Got 'Em'. De productie is gedaan door Adam Dutkiewicz (Killswitch Engage) en voldoet geheel aan de verwachtingen: de nummers komen perfect tot hun recht en alle intensiteit, felheid, kracht en agressie is bewaard gebleven.

Parkway Drive benadert haast het niveau van bands als As I Lay Dying, Bleeding Through en Killswitch Engage; 'Killing With A Smile' is een cd die enorm veel indruk achterlaat, zonder enige twijfel kan worden aangeschaft door de fans van bovenstaande bands en elke fan van extreme metal aan zal spreken!