Contrive - The Meaning Unseen

Contrive - The Meaning Unseen

Label : Eigen beheer | Archiveer onder different metal

Patrick : Met twee EP's achter hun naam ('Finally!' uit 2001 en 'Prosper' uit 2003) heeft het Australische Contrive, dat bestaat uit de broers Paul (zang en gitaar) en Andrew Haug (drums) en Tim Stahlmann (bass en zang), de sprong genomen naar een volledige release. Contrive heeft in het verleden het podium al gedeeld met bands als Destruction, Soilwork, Sepultura en Machine Head. Dat klinkt in elk geval allemaal veelbelovend!

Openingstrack 'By Way Of Choice' is veruit het meest spectaculaire nummer op de cd. Met een strakke riff, schreeuwerige vocalen en een soortgelijke opbouw zoals je een beetje van bands als In Flames en Fear Factory kunt verwachten is dit een perfecte aftrap van de cd. Hoewel dit nummer wel een typische metal track is, zijn de meeste andere nummers op de cd van een wat donkerder, zwaarder en experimenteel tintje voorzien. Een mengelmoes van o.a. emo, rock, industrial is het resultaat en daardoor is Contrive moeilijk in een subgenre onder te brengen. De drie Australirs gaat erg ver door in het samenvoegen van allerlei invloeden waardoor het eerder een te bont geheel geworden is.

De rauwe stem van Paul Haug is erg sterk en zolang hij het houdt bij het schreeuwen in plaats van zuiver zingen is het genieten geblazen.Meest opvallende nummers zijn het eerder genoemde 'By Way Of Choice', dat er echt met kop en schouders bovenuit steekt, 'The Meaning Unseen', 'Beside Yourself' en 'Todoroki'. Op laatstgenoemd nummer laat drummer Andrew horen at zijn vaardigheden zijn op het gebied van de Japanse Taiko drumkunst. Erg leuk en wederom een uitstap naar iets heel anders; wat dat betreft volledig passend op deze cd, maar in mijn optiek echt volledig misplaatst op dit album.De productie van 'The Meaning Unseen' is gedaan door Frederik Nordstrom, die o.a. bekend is van zijn werk dat hij voor bands als Arch Enemy, Dimmu Borgir en Opeth gedaan heeft. Een strak en zuiver geluid is dus gegarandeerd! En ondanks dat was iets meer intensiteit en energie wel op zijn plek geweest. Nu is het geluid zo veilig gekozen dat het tegen het einde aan haast saai wordt.

Contrive heeft met 'The Meaning Unseen' een meer dan redelijk album uitgebracht wat door de liefhebbers van moderne metal zeker het beluisteren waard is. Als de band in de aankomende periode voor een duidelijke muzikalere koers kiest, kan het niveau alleen nog maar beter worden!