Canvas Solaris - Penumbra Diffuse

Canvas Solaris - Penumbra Diffuse

Label : Sensory | Archiveer onder prog / sympho metal

Vera : Eerlijk? Toen ik 'Penumba Diffuse' de eerste keer beluisterde moest ik even slikken waarbij mijn strottenhoofd bijna in een knoop raakte. Maar natuurlijk is Canvas Solaris nou net een band die je niet 'zomaar even' moet beluisteren. Tweede poging dus. Ik lees dat het album opgedragen is aan Denis D'Amour en 'the late' Voivod gitarist ligt me toevallig wel nauw aan het hart. We gaan er voor zitten deze keer. Bovendien heb ik inmiddels gelezen dat de band stamt uit de death metal/mathcore scene toen ze in 1999 begonnen. En dat hoor je er nog wel aan. Ook al blijft opener 'Panoramic Long-Range Vertigo' een track die je naar adem doet snakken wegens zijn voorliefde voor tegendraadse ritmes, het blijft behoorlijk stevig. Heel wat rustiger gaat het er aanvankelijk aan toe in 'Horizontal Radiant', tot de riffs als vallende domino stenen de plak gaan zwaaien en ons meenemen op een amper te volgen avontuur. De voornamelijk op gitaar gerichte capriolen die zich daarna afspelen, dragen mijn goedkeuring mee. Canvas Solaris weet namelijk heel wat afwisseling te brengen in zijn instrumentale nummers. Invloeden uit jazz, reguliere progressieve muziek en metal lopen allemaal door elkaar heen en vormen best een boeiend geheel. Daarbij passeren tal van fraaie melodien.

Dit Amerikaanse technisch zeer begaafd collectief bestaat slechts uit drie personen, maar beperkt zich niet tot n stijl. Een mooi voorbeeld daarvan is het welhaast lieflijke, oosters genspireerde 'Vaihayasa' waarbij drummer Hunter Ginn zich bediend van allerlei akoestische percussie varianten. Het nummer vormt een rustpunt in het hectische ritme dat de band er in de volgende nummers op nahoudt. Naar het einde toe komt er terug wat rust in de veelomvattende composities. Ik ben er zeker van dat 'Penumbra Diffuse' uiteindelijk een brug slaat tussen de oudere generatie van bands als King Crimson, Voivod en Cynic naar betrekkelijke nieuwkomers als Zero Hour en Twisted Into Form.