Thundra - Worshipped By Chaos

Thundra - Worshipped By Chaos

Label : Eyes Of Sound | Archiveer onder black/pagan metal

Nima : In het metalen wereldje staat Noorwegen natuurlijk bekend als een producent voor kwalitatieve black metal. Dat er ook regelmatig bands zijn die over hun voorvaders en geschiedenis zingen en het Viking metal noemen was ook al langer bekend. Heeft u al een idee wat ik probeer te zeggen? Precies, ik hebt het over de black/viking metal van Thundra.

Deze band begon als een project tussen de leden van Enslaved en Einherjer in 1998 die zich resulteerde tot het debuut 'Blood Of Your Soul' dat in 2000 de levenslicht zag. In een periode van zes jaar is Thundra uitgegroeid tot een volledige band en komt men met de opvolger 'Worshipped By Chaos' genaamd. Al vanaf de opener 'On Thorns' brengt Thundra ons mee met een reis door de woeste zee, donkere wouden en ijskoude landschappen. Dit nummer bevat ijskoude gitaren, melodieuze solos, sfeervolle keyboards en afwisseling tussen grunts, gekrijs en stoere viking zang en zet gelijk de toon voor de rest van de plaat. Vanzelfsprekend is het sfeer van (oude) Enslaved en Einherjer terug te horen in de muziek, maar de melodieuze black metal van Thundra heeft toch meer weg van een band als Borknagar, maar ook Arcturus. Je weet dus ongeveer in welke hoek je moet gaan denken. 'Worshipped By Chaos' klinkt over algemeen extremer en meer complex ten opzichte van het debuut en de band is in elk opzicht gegroeid. Deze cd zal liefhebbers van bovengenoemde bands en liefhebbers van afwisselde black/viking metal zeker aanspreken en ik raad de liefhebbers dan ook aan om deze plaat eens te gaan beluisteren. Luistertips: 'At Autumn's Fall', 'Symphony Of Anguish' en het titelnummer.