Saxon - Dogs of War

Saxon - Dogs of War

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: Re-release

Jean : Saxon is een band die er mede verantwoordelijk voor was om mij de wereld van de heavy metal te laten ontdekken. Saxon heeft naast Iron Maiden, Angel Witch en andere NWOBHM artiesten altijd zéér hoog in mijn vaandel gestaan, en dat staan ze nog steeds. Echter, tijdens het uitbrengen van cd's in de stijl van 'Solid Ball Of Rock' (1990) en 'Forever Free' (1992) vond ik dat de band toch wat minder goed bezig was, en getuige de tegenvallende verkoopcijfers van die platen was ik zeker niet de enige die er zo over dacht. 'Dogs of War' dat uitgebracht werd in 1995 moest de band weer op een meer heavy spoor van spelen zetten. Ik zal meteen bekennen dat ik - als Saxon liefhebber - niet echt onder de indruk was van de 1995 release van 'Dogs of War'. Het was - zeker in verhouding met wat er toen allemaal aan metal te krijgen was - weer wat soft allemaal, en eigenlijk alleen nummers als 'Dogs of War', 'Burning Wheels' en het slepende dreigende 'The Great White Buffalo' waren de moeite waard. Recentelijk is de plaat opnieuw uitgebracht, maar is deze nieuwe versie dan een verbetering?

Ik moet je teleurstellen, deze re-release van 'Dogs Of War' is wederom van het zelfde niveau als de originele schijf uit 1995, en het toevoegen van twee bonustracks - van een middelmatig geluid voorziene live uitvoeringen van 'The Great White Buffalo' en 'Denim and Leather' maakt daarbij niet veel uit. Net zo min trouwens als de "liner notes, original artwork, unseen photos en new booklet”. De liner notes stellen weinig voor, en een nieuw boekje plus wat oude foto's maken de muziek nou niet bepaald spannender. Ik hoor trouwens ook geen verschil tussen het origineel en deze re-release, dus zal de boel ook niet re-mastered zijn. Neen, van een re-release verwacht ik wel wat meer dan dit, zeker met het imago dat Saxon heeft opgebouwd in de laatste jaren met veel vette bonus tracks, opnieuw opgenomen 'classics' en door regelmatig een tweede cd als bonus bij hun schijfjes te stoppen. Als liefhebber van deze geweldige rock/heavy metal band had ik het in dit geval een stuk interessanter gevonden als er video/dvd materiaal op deze heruitgave stond als bonus in plaats van de twee teleurstellende bonus tracks. Mensen die niets beter te doen hebben dan hard verdiend geld over de balk te smijten kan ik aanraden deze cd aan te schaffen. Mensen die enigszins waarde aan hun centen kunnen beter een échte ouwe knaller aanschaffen. Als absolute Saxon fan vind ik uitgaven als deze pure geldklopperij.