Platitude - Silence Speaks

Platitude - Silence Speaks

Label : AOR Heaven | Archiveer onder heavy / power metal

Fons : Het Zweedse power metal combo Platitude is ontstaan in 1995 en met 'Silence Speaks' is men toe aan hun derde cd. Het debuut ''Secrets Of Life' (uit 2003) ken ik niet, maar de opvolger ''Nine' uit 2004 had ik al een tijdje in de kast staan. Daarop liet de band horen dat men een zeer behoorlijke pot melodieuze power metal kon maken, maar deed dat op een nogal onopvallende manier; de plaat wilde maar niet tot leven komen en kabbelde voort naar zijn einde zonder ook maar n keer echt te knallen.

Met het nieuwe 'Silence Speaks' is het helaas al niet veel anders. Net als op de voorganger klopt werkelijk alles aan dit album; spel- en songtechnisch staat het als een huis en de volle produktie van Tommy Hansen (o.a. Helloween en TNT) is werkelijk subliem. Het album gaat echter vrijwel nooit eens echt knallen. Net als op 'Nine' kabbelen de nummers maar wat voort, en gaan veel melodien en vooral zanglijnen op den duur nogal op elkaar lijken, waardoor het allemaal wat eentonig wordt. Een paar lekkere instrumentale passages (in o.a. 'Silence Speaks' en 'Falling Down') voelen dan ook aan als een verfrissende douche tussen al dit timide songmateriaal. Deed Platitude dit vaker zou dat de band zeker ten goede komen. Normaal ben ik helemaal gek van bijna alles wat uit Scandinavi komt, maar van Platitude kan ik helaas niet erg enthousiast worden. De band kan wederom niet voldoende overtuigen en dat is jammer. Men heeft genoeg kwaliteiten in huis om een heel mooi album te maken, maar vooralsnog komt het er niet uit en blijven vakbroeders als Kamelot en Balance Of Power een flinke voorsprong houden op Platitude.