Pharaoh - The Longest Night

Pharaoh - The Longest Night

Label : Cruz Del Sur Music | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Deze Amerikaanse band debuteerde in 2003 met het prima plaatje 'After The Fire'. Drie jaar daarna komt de band met de opvolger 'The Longest Night'. Waarom het maar liefst drie jaar heeft geduurd om met een nieuwe plaat aan te komen is mij niet bekend, maar na het horen van dit schijfje kan ik zeggen dat het de moeite van het wachten waard is geweest.

Voor diegenen die voor het eerst kennismaken met deze band, Pharaoh is een kwartet met Tim Aymar op zang die de meeste nog zullen kennen van Chuck Schuldiner's heavy metal project Control Denied. Deze band speelt traditionele heavy metal die mij verreweg het meest doet denken aan Iron Maiden Maiden. Deze band heeft twee enorme pluspunten. Het eerste is natuurlijk Tim Aymar wiens geweldige stem voor het nodige kippenvel zorgt. Wat een stem heeft die man zeg. Ook zijn manier van zingen heeft weinig verbetering nodig. Zijn stijl doet me een beetje denken aan Bruce Dickinson maar ook aan grootmeester Dio. Kortom erg krachtig, emotioneel en overtuigend. Het tweede pluspunt is gitarist Matt Johnsen die op deze plaat de sterren van de hemel speelt en een enorm krachtige indruk achterlaat. Ook de ritmesectie van drummer Chris Black en bassist Chris Kerns is enorm krachtig en bovendien erg strak. Luister maar naar prachtige composities 'Sunrise', 'Endlessly' en het sublieme 'By The Nightsky' of het ontzettend krachtige up-tempo nummer 'Fighing' en u begrijpt wat ik bedoel. Deze plaat kent weinig zwakke momenten en rockt van begin tot eind en is een aanrader voor mensen die bands als Iron Maiden, Dio maar ook een band als Iced Earth een warm hart toedragen. De mooie hoes van Jean-Pascal Fournier (o.a. bekend van Immortal's 'At The Heart Of Winter') maakt het geheel compleet.