God Dethroned - Ravenous

God Dethroned - Ravenous

Label : Metal Blade | Archiveer onder

Michiel D. : Wie God Dethroned net zoals ik de laatste jaren op de voet heeft gevolgd, heeft de band gaandeweg zien ontwikkelen van een obscure deathmetal band tot een geoliede black/deathmetal machine die originaliteit en kwaliteit hoog in het vaandel heeft staan, en dat door middel van goede nummers uitgevoerd door 4 rasmuzikanten aan de hedendaagse kritische luisteraar presenteert. 'Ravenous' is het 4e God Dethroned album en is niet het logische gevolg geworden op 'The Grand Grimoire' en 'Bloody Blasphemy'. 'Ravenous' is namelijk veel minder commercieel* uitgevallen dan je zou verwachten. Waar je moeder en vriendin vroeger nog wel eens verrast wilden opkijken bij de melodieuze thema's in 'Under a Silver Moon' en 'Firebreath' is daar bij deze cd absoluut geen sprake van en zullen ze diep in hun stoel wegzakken als "Angelcorpse/Nile" Tony zijn formidabele blastbeats en vernietigende double bassbombardementen op de nietsvermoedende luisteraar loslaat.

Ravenous is een knalhard album geworden en er zijn zeker verschillen met het voorgaande werk. De nummers zijn vaak een stuk korter en zijn ook bruter dan het voorgaande plaatwerk. De zo kenmerkende, voor God Dethroned dubbele gitaarloopjes zijn dit keer minder prominent aanwezig en wordt er vaker teruggegrepen op laag gespeelde deathmetal riffs. Tekstueel is het ook allemaal weer hel en verdoemenis en ook deze keer heeft hogepriester Sattler weer zijn uiterste best gedaan om enkele bijbelse taferelen op de God Dethroned manier uit te leggen, en deze zullen mede door de brute doch verstaanbare zang weer voor de nodige opschudding zorgen. Waar veel bands tegenwoordig de bek groter hebben dan wat ze muzikaal presteren doet God Dethroned gewoon waar ze goed in zijn en dat is zich geen zak aan trekken van kritiek en gewoon de ene na de andere killer cd afleveren. Hulde!

*Omdat de metalscene voor een groot deel bestaat uit jaloerse bekrompen idioten die stuk voor stuk menen te weten hoe het allemaal werkt in het wereldje zal ik nog een keer het woord commercieel uitleggen voordat zich weer een Babylonische spaakverwarring voordoet. Commercieel is NIET erg, want niets is zo gaaf als dat je muziek door een groot publiek wordt gewaardeerd zonder dat je compromissen hoeft te sluiten op het terrein van extremiteit en bruutheid!!! God Dethroned wordt vaak verweten commercieel te zijn terwijl ze niets aan extremiteit of brutaliteit hebben ingeboet. Mensen die dat brullen weten dus niet waar ze het over hebben. Amen!