Augury - Concealed

Augury - Concealed

Label : Adipocere Records | Archiveer onder black/pagan metal

Richard G. : Black metal gespeeld door klassiek geschoolde gitaristen, wie had daar eind jaren '80 ooit van durven dromen? Slechts weinigen, schat ik zo. Ook al houdt Augury zelf het het liefst een beetje in het midden, welke stijl men precies speelt (en terecht), is de hoofdmoot hier weldegelijk furieuze black metal. Het immense aantal andere invloeden dat de revue passeert zal menig black metal purist de kou om het hart doen slaan (wat weinig zoden aan de dijk zet).

De meer flexibele (black) metal adept zal hier juist zijn geluk mee op kunnen. Op 'Concealed' (origineel uitgebracht in 2004, maar zeer slecht verkrijgbaar in Europa) wordt gespeeld met klassieke thema's, Keltische melodieƫn, speelse baslijnen en een fikse dosis gitaar uitspattingen die rechtsreeks uit de Emperor trukendoos komen. Gelukkig gaat dit laatste slechts voor enkele hardere passages op; de band is bijzonder creatief in het bedenken van originele wendingen, sfeervolle rustige momenten en heerlijk gevarieerde riffs. De laatste vaak zelfs in meerdere lagen over elkaar heen, wat tot het enige negatieve puntje leidt, namelijk dat de plaat af en toe een beetje rommelig overkomt.

Wat op 'Concealed' het meest in het oor springt zijn de vocalen. Er wordt gegrunt, gescreamd, clean gezongen door zowel man als vrouw, maar wat bij mijn weten nog niet eerder vertoond is binnen de black: zangeres Arianne gooit regelmatig haar sopraan zang in de strijd! En vrees niet, de band blijft mijlen ver van het uitgemolken gothic concept. Augury brengt echt iets bijzonders en deze Canadezen verdienen het om gehoord te worden. Gaat dat luisteren!