Venom - Metal Black

Venom - Metal Black

Label : Sanctuary Records | Archiveer onder black/pagan metal

Winston : 2005 was het jaar van het 25 jarig jubileum van de naamgevers van een prominent metal genre. Maar behoudens het uitbrengen van een goed gevulde boxset bleef het omtrent Venom nog stil. De website beloofde al de terugkeer (de zoveelste inmiddels) door het aankondigen van een nieuw album maar het werd uiteindelijk dus 2006.

Onder leiding van bandleider Cronos, de enige nog overgeblevene van de oer line up Cronos, Mantas en Abaddon, werkte Venom aan 'Metal Black' en als long time Venom fan ben ik onder de indruk. Drummer Antton (broer van Cronos) en gitarist Mykvs (alias Mike Hickey, ex-Carcass en ex-Cronos) leveren samen met brulboei en bassist een puik staaltje werk af wat qua stijl verder borduurt op de hardere stijl zoals die op het 'Resurrection' het voorlaatste album stond. Zware riffs, donderende en felle (bass)drums met er boven uittorend de nog steeds zeer herkenbare stem van Cronos, die aan kracht en felheid nog niets heeft ingeboet.

De albumtitel refereert natuurlijk aan de stijl die Venom in 1980 begon en ook naar het legendarische tweede album; 'Black Metal'. Ik wil niet zover gaan om te beweren dat Venom met 'Metal Black' de hele stijl herdefinieert en een nieuwe mijlpaal heeft neergezet maar toch zit dit album meer dan prima in elkaar en holy shit wat trekt de band af en toe van leer zeg! Het openingsnummer 'Antechrist' daalt als een plotselinge storm neer en het zware weer houdt tot en met het laatste nummer aan. De titels en teksten van de songs doen wel oude tijden herleven, wat dacht je van 'Burn In Hell', 'Lucifer Rising', 'Antechrist' en 'Rege Satanas'? Maar het duivelse en occulte thema past nog steeds prima bij Venom. Misschien een beetje oubollig qua titels maar zeker niet qua muziek, die is helemaal van deze tijd, weliswaar geen blastspeed drums (al zit Antton er af en toe dicht tegenaan) en Dani Filth-achtig gekrijs, gewoon lekker ruig, zwaar en 'evil', zo wil ik Venom ook graag horen. Het titelnummer staat opmerkelijk genoeg helemaal als laatste op de CD en knalt aan alle kanten; razendsnel, heavy, groots en zo komt de band wervelend als nooit tevoren tot een ultiem hoogtepunt; Venom is weer terug!! Hell yeah!