Sadist - Above The Light

Sadist - Above The Light

Label : Beyond Productions | Archiveer onder speed / thrash metal

Release type: Re-release

Koen : De debuut CD van Sadist werd oorspronkelijk in 1993 door Nosferatu Records uitgebracht en werd toen al als een van de beste CD's die ooit uit het land van de maffia, bloedmooie wijven (RAI Uno rules!), pizza's en spaghetti kwam, bestempeld. Dit brandmerk werd vooral verdiend omdat men toen al een innovatief allegaartje van technische deathrash liet horen, hetgeen dertien jaar geleden nog niet echt als gemeengoed werd verondersteld. Onlangs besloot Beyond Productions dit pareltje opnieuw uit te brengen voor degenen die destijds naast de pot pisten. Op de originele uitgave waren acht nummers vertegenwoordigd: 'Nadir', 'Breathin' Cancer', 'Enslaver Of Lies', 'Sometimes They Come Back', 'Hell In Myself', 'Desert Divinities', 'Sadist' en 'Happiness 'N Sorrow'. Deze heruitgave biedt twee bonus tracks, die in het jaar 2000 werden opgenomen: 'Dreaming Deformities' en 'Musicians Against Yuppies'.

Na zoveel jaar heeft 'Above The Light' eigenlijk nog maar weinig van haar originele glans verloren. De CD biedt een mélange van rustige geluidspaden die door stevige grensverleggende thrashstukken worden bewandeld. De muzikanten zijn erg getalenteerd en vooral Tommaso Talamanca verdient een plekje in de spotlights want die schijnt live simultaan gitaar en keyboards te kunnen spelen. Dit betekent echter niet dat de ritmesectie er geen reet van kan, integendeel. Ik zou bij Satan niet weten of de band thans nog bestaat en zo ja, wat de line-up is (zoek dat zelf maar effe uit), maar dat doet er niets aan af dat dit een prachtige CD is. Voor de geïnteresseerden volgt hieronder nog een opsomming van de complete Sadist discografie: 'Black Screams' EP, uitgegeven door Obscure Plasma Records, 'Above The Light' full-length CD, uitgebracht door Nosferatu Records, 'Tribe' via Rising Sun Productions, 'Crust' bij Displeased Records, en 'Lego' was een resultaat van een samenwerking met System Shock.